The Garden of Words

Original titel: Kotonoha no niwa Type: Spillefilm Studie: CoMix Wave Films Instruktør: Makoto Shinkai År: 2013 Genre: Romantik, drama Spilletid: 46 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
The Garden of Words foregår i virkelighedens Tokyo, hvor der ikke er gjort brug af urealistiske aspekter - hverken overnaturlige evner, væsner, bevægelser eller ansigtstræk. Karaktererne er meget virkelighedstro og har hverken overdrevne frisurer eller øjne. 15-årige Takao Akizuki pjækker fra skole, så han kan fokusere på at udleve sin drøm om at blive skomager. Han opholder sig i dagtimerne i en park, hvor han en dag møder den 27-årige Yukari, som han ender med at danne et tæt bånd til.
Dette er på mange måder en film for voksne, for det første fordi den tager fat om emnet kærlighed fra et tabubelagt perspektiv, ligesom fortællingen foregår i et meget naturligt og langsomt tempo, hvilket kan få filmen til at føles længere end tre kvarter. Men netop fordi filmen ikke er længere, så ville dette være en oplagt mulighed for folk at smage på Makoto Shinkais fortællerteknik og overdådige animationseffekter, før de giver sig i kast med hans længere værker. Det er animationen der stjæler billedet, og særligt brugen af lys og regn er med til at gøre det visuelle til en optræden i sig selv, så karaktererne bare bliver biroller i deres egen fortælling, hvor man aldrig rigtig kommer ind på livet af dem, fordi man kun når at følge dem i enkelte situationer. Og således må man som seer fylde hullerne ud med sine egne gisninger. Den grønlige hinde, der er blevet anvendt som en del af skyggelægningen, er med til at give billederne en livagtig dybde, der er helt unik. Handlingen udspiller sig endda i en park, som i virkeligheden findes i Shinjuku i Tokyo, og med den realistiske stil, så bliver grænsen til fiktion ikke nær så skarp, som den ellers er med tegnefilm. Også fordi dramaet udspiller sig på et virkelighedsnært plan som mange vil kunne forholde sig til, og således viser Makoto Shinkai at man ikke behøver at fylde en film med andet end menneskelige følelser for at skabe en god historie.
Favoritkarakter: Takao Plot: 8/10 Karakterer:7/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

8/10

The Garden of Words