Typhoon Noruda

Typhoon Noruda

Instruktør: Yojiro Arai
År: 2015
Genre: Skole, sci-fi, mysterie
Spilletid: 27 minutter

Typhoon Noruda foregår på en skole i virkelighedens Japan, men her er der dog en pige, der kommer fra en anden verden. Hun har blandt andet et rumskib og kan tilsyneladende ikke dø. Almindelige mennesker har dog ingen unaturlige evner. Karakterdesignet er gjort virkelighedstro, men den mystiske pige har imidlertid grønt hår.

Mens man på en skole er ved at gøre klar til årets kulturfest, rammer en kraftig tyfon, og midt i denne finder drengen Azuma en pige, der påstår at hun er kommet for at frelse planeten. Azuma får hjælp af sin ven Saijo, så pigen kan fuldføre sin mission.

Dette er en anime, hvor man får mulighed for at stille alle Hv-spørgsmål… dog uden at man får svar på nogen af dem. Der er tale om en sød lille fortælling, men der er ingen historie. Da der er tale om en kortfilm på en under en halv time, så lærer man ganske enkelt hverken universet eller karaktererne at kende, for man bliver bare kastet ind i en handling uden at ane, hvad der foregår. Det er ærgerligt at man filmen igennem skal sidde med en forvirret følelse, som stadig er intakt når den slutter, for filmen er flot og dynamisk animeret, så hvis der var tale om en rigtig film, så kunne den uden tvivl have været god. I stedet bliver det en stressende oplevelse, hvor dramaet ingen ende vil tage og eksisterer i noget så simpelt som et uvenskab mellem to drenge, som man dog ikke kender, så man dermed ikke forstår, hvad de skændes om. Og det er lidt ærgerligt, for skænderiet er fundamentet i filmens plot, hvor det dog er det overnaturlige element, der spiller den bærende rolle. Dette bliver heller ikke forklaret for seeren, så generelt er man en flue på væggen, der ikke ved, hvordan den er havnet der. Moralen er dog temmelig eksplicit, så filmen har trods alt haft et udgangspunkt. Alt i alt virker det som en film, der udelukkende er blevet lavet, så det unge studie bag (Studio Colorido) kunne vise, hvad de er i stand til at kreere – muligvis i et forsøg på at skaffe sponsorer til større projekter.

Favoritkarakter: Noruda

Plot: 5/10

Karakterer: 5/10