Vampire Hunter D: Bloodlust

Original titel: Banpaia Hanta D: Buraddorasuto Type: Spillefilm Studie: Madhouse Instruktør: Yoshiaki Kawajiri År: 2000 Genre: Vampyr, fantasy, sci-fi, romantik, action Spilletid: 105 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Tredje bog i romanserien "Vampire Hunter D", der blev udgivet i 1985 af Hideyuki Kikuchi
Vampire Hunter D: Bloodlust foregår 10.000 år ude i fremtiden, hvor mennesker lever i frygt for vampyrer. Det er dog ikke den eneste trussel, for der findes andre monstre og overnaturlige fænomener såsom forbandelser. Karakterdesignet varierer, men er overordnet set realistisk, og almindelige mennesker er (for de fleste vedkommende) ikke indehavere af nogle overnaturlige evner - dog en særlig form for teknologi. Vampyrjægeren D bliver hyret til at frelse kvinden Leila, som er blevet bortført af den berygtede vampyr Meier Link. Desværre bliver det ikke helt nemt, for D er ikke den eneste dusørjæger, der er blevet sat på opgaven, og så er Leila desuden forelsket i Meier, som hun nægter at forlade.
Vampire Hunter D: Bloodlust er en slags efterfølger til filmen Vampire Hunter D, men den virker også som et slags remake. Man kan dog sagtens se denne film uden først at se forgængeren (hvilket jeg gjorde), for de adskiller sig alligevel så meget fra hinanden, at de virker som to forskellige serier. Desuden bliver man som seer sat grundigt ind i universet, så man hurtigt bliver dus med det, og selvom jeg ikke er meget for det stereotype dystopi-gøgl, som man ser i alle fremtidsfilm efterhånden, så gør denne film det faktisk temmelig interessant ved netop at placere mennesker som den svage race i en verden fyldt med mystiske skabninger. Det er disse skabninger, jeg synes er det bedste ved filmen, for det er virkelig nogle fascinerende væsner med lige så fascinerende evner, og det giver bare den følelse af uforudsigelighed der skal til for at holde en fanget. Ydermere flyder blodet, og jeg elsker, når film ikke er bange for at slå vigtige karakterer ihjel. Noget andet jeg elsker er animationen, stilen og farvebrugen. Dette er en af de flotteste animefilm, der findes. Der er virkelig kælet for detaljer, og hvis man ikke kan lide den (klicheagtige) handling med vampyren og pigen, kan man ikke benægte at det virkelig er talentfulde mennesker, der har stået for det visuelle. En af de første scener er en buket roser, der visner, og allerede der var jeg solgt. Og så er dette desuden en film, der er blevet til i samarbejde mellem Japan og USA, så man rent faktisk har lavet den med udgangspunkt i amerikanske stemmer - af den grund virker de naturlige, og derfor er det også en af de få animefilm, jeg kan holde ud at se med engelske stemmer.
Favoritkarakter: D Plot: 9/10 Karakterer: 10/10 Stemmer: 9/10 Animation: 10/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

10/10

Vampire Hunter D: Bloodlust