Vampire Hunter D

Original titel: Banpaia Hanta D: Buraddorasuto Type: Spillefilm Studie: Ashi Productions Instruktør: Toyoo Ashida År: 1985 Genre: Vampyr, fantasy, sci-fi, romantik, action Spilletid: 80 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Første bog i romanserien "Vampire Hunter D", der blev udgivet i 1983 af Hideyuki Kikuchi
Vampire Hunter D foregår 10.000 år ude i fremtiden, hvor mennesker lever i frygt for vampyrer. Det er dog ikke den eneste trussel, for der findes andre monstre og overnaturlige fænomener. Karakterdesignet varierer og er for mændenes vedkommende mest realistisk, mens kvinderne har ret store øjne og pander. Kvinden Doris bliver angrebet af en vampyr, der udser sig hende som sin nye hustru, så hun hyrer vampyrjægeren D til at beskytte hende. Det bliver dog en hård mission for D, for han skal ikke kun bekæmpe vampyreren, men også hans loyale følge af mutanter.
Dette er en god klassisk anime-film, der har alt det, der gør anime specielt: et unikt univers, interessante væsner, dynamiske kampscener, hensynsløs vold og en udsøgt detaljerigdom. Filmen er dog fra 1985 og kvaliteten er derfor derefter - særligt fordi man ikke har haft et højt budget at arbejde med, men ikke desto mindre har man fået det hele til at fungere. Animationen er ikke altid lige flydende, og sceneskiftende er meget bratte, men overordnet set gør fortællingen og universet filmen god. Der kunne være tale om et mesterstykke, hvis man havde haft midlerne til det, men der blev faktisk lavet en slags efterfølger kaldet Vampire Hunter D: Bloodlust i år 2000, der nærmest minder om en poleret version. Præcis som med 2000-udgaven, så er jeg vild med de kreative væsner og evner i Vampire Hunter D, for det er sådan set dem, der holder mig fanget, eftersom jeg synes det overordnede plot er lidt kedeligt (og brugt). Stilen er også tiltalende, men jeg er dog ikke fan af kvindernes Betty Boob-design, da det får dem til at høre hjemme i en helt anden genre. Særligt Lamika har en så lille mund, at det er utroligt, at hun kan tale. Der er så meget action, at jeg troede, at filmen var slut, da den kun var halv færdig, og det er dejligt at se film fra en tid, hvor man ikke var bange for at vise blod og indvolde, for netop det at der ikke er berøringsangst i anime er grunden til, at japanske tegnefilm er blevet populære.
Favoritkarakter: Rei Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Stemmer: 6/10 Animation: 7/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Vampire Hunter D