Wicked City

Wicked City

Instruktør: Yoshiaki Kawajiri
År: 1987
Genre: Thriller, fantasy, romantik, erotik
Spilletid: 82 minutter

Wicked City foregår i virkelighedens Tokyo, men parallelt med menneskeverdenen eksisterer dog en dæmonverden, hvor væsner besidder overnaturlige evner. Mennesker lader desuden til at kunne leve i over 100 år, og så findes der avanceret teknologi for at kunne modkæmpe dæmonernes kræfter. Karakterdesignet er for de fleste personers vedkommende gjort realistisk, både i bevægelse og udtryk.

Før der skal underskrives en fredsaftale mellem menneskeheden og dæmonverdenen begynder en række dæmoner at infiltrere det menneskelige samfund og mennesket Taki og dæmonen Makie får derfor til opgave at beskytte en af de vigtige personer, der skal deltage i underskrift-ceremonien.

Denne film er spækket med så mange unødvendinge sex- og nøgenscener, at man har lidt svært ved at tage den seriøst første gang man ser den. Anden gang kan man fokusere lidt mere på handlingen, som dog er en anelse svag, selvom den overrasker til sidst. Selve universet er det mest interessante ved Wicked City, for det er nogle virkelige bizarre skabninger, der optræder i filmen, hvilket er med til at pynte lidt på den film noir-agtige stemning. Åbningsscenen er en fed intro, der virkelige introducerer seerne til det filmen overordnet set består af, så kan man ikke lide den, kan man lige så godt slukke med det samme. Et andet bærende element er tegnestilen, der minder om en Vestlig tegneserie, både når det kommer til farvelægning og design. De mange detaljer gør at animationen nogle gange virker lidt stiv, mens den andre gange skaber dynamik under imponerende kampscener, der bliver endnu bedre af at personerne er så realistiske. Yoshiaki Kawajiri stod ligeledes bag Ninja Scroll, som blev udgivet nogle år senere, og den virker nærmest som en finpolering af Wicked City, eftersom der er den samme flydende overgang mellem realisme og fiktion, ligesom karakterdesign og evner er blevet genanvendt visse steder. Erotikken fylder heller ikke for meget i Ninja Scroll, hvorimod den tager over her, og især den perverse gamle mand med det flamboyante navn Guiseppi Mayart er virkelig en klam karakter. Det er dog generelt svært at finde nogle sympatiske personer, man kan holde af, fordi det er en temmelig mørk og barsk fortælling med en lille bitte snert af romantik.

Favoritkarakter: Kanako

Plot: 8/10

Karakterer: 6/10