X (film)

.

X (film)

.

X foregår i en alternativ udgave af virkelighedens verden, hvor der eksisterer mennesker med overnaturlige evner såsom magiske kræfter, telepati og evnen til at se ind i fremtiden.

Karakterdesignet er anatomisk set korrekt, mens der er eksempler på unaturlige hår- og øjenfarver. Ansigterne er generelt kendetegnet ved store øjne samt spidser næser og hager.

Teenageren Kamui er udvalgt til at afgøre Jordens skæbne, hvilket foregår ved, at han skal vælge side mellem himlen og jorden. Ved at gøre dette opstår der dog en krig mellem de to sider, hvor Kamui må alliere sig med sine trofaste følgere for at overvinde sit sidestykke.

Denne film er et glimrende eksempel på, at god animation ikke er nok til at lave en god film. Animationen er nemlig i topklasse, men desværre mangler der en decideret historie, så det bliver en meget tør fortælling. Filmen er baseret på en manga, og det er tydeligt, at det forventes, at man som seer allerede har læst denne, eftersom man ikke rigtig bliver introduceret for universet, karakterer eller historie. Man bliver simpelthen bare kastet ind i det hele og må selv forsøge at skabe forståelse.

Der blev lavet en serie nogle år senere, og gudskelov for det, for det var den, jeg valgte at se først, hvilket jeg er glad for. Hvis jeg havde set filmen som det første, havde jeg nok ikke haft lyst til at se serien, men de to er alligevel ret forskellige, selvom de ellers tager udgangspunkt i samme fortælling. Filmen er mest af alt bare en dystopisk actionfilm med ødelæggelse og død, hvilket kun fungerer på grund af den betagende animation. Havde animationen været af lavere kvalitet, ville man nemt kunne forveksle denne film med et såkaldt OVA-projekt, hvor man udgiver en filmversion af en manga med få midler til rådighed. Her er der tydeligvis blevet brugt en del penge på animation og knap så meget på manuskriptet.

X er en kompleks fortælling, der kræver langt mere arbejde, end man er i stand til med en film, og derfor var det en god ide at investere i en serie, så man kunne lære karaktererne at kende og ikke mindst forstå handlingen, for det er faktisk et tiltalende univers, hvilket filmen ikke formår at vise. Det er dog en god introduktion til universet, fordi man trods alt bliver sat ind i de fiktive elementer, der er med til at skabe en virkelig interessant og fantasifuld historie.

Inuki

6/10
Total Page Visits: 146 - Today Page Visits: 1