Your Name

Original titel: Kimi no na wa Type: Spillefilm Studie: CoMix Wave Films Instruktør: Makoto Shinkai År: 2016 Genre: Mysterie, romantik, drama, skole Spilletid: 107 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Originalt værk
Your Name foregår dels i virkelighedens Tokyo og dels i en fiktiv landsby i Gifu-præfekturet. Skønt fortællingen er sat i realistiske rammer, så er der et element af fantasy i form af det spirituelle element, der for eksempel knytter mennesker sammen og gør det muligt for dem at skifte sind på tværs af tidsperioder. Karakterdesignet er gjort realistisk uden brug af unaturlige og farverige frisurer - dog med en anelse store øjne, og i visse tilfælde er der også enkelte overdrevne ansigtsudtryk. Mens pigen Mitsuha er træt af sit liv i en lille landsby, så lever drengen Taki en normal tilværelse i Tokyo. De to bytter dog pludselig kroppe, og mens ingen af dem kan forstå hvorfor, så prøver de på bedst mulig vis at skjule det for alle andre ved at få hinandens tilværelse til at fungere. En dag ophører fænomenet dog, og da Taki beslutter sig for at finde frem til Mistuha.
Denne film er både flot og har samtidig en virkelig god handling. Folk i alle aldre vil kunne nyde den. Mens de yngre seere kan glæde sig over det visuelle, så kan de ældre fordybe dig i den komplekse men samtidig dybe historie, der er så gennemtænkt. Nogen skal måske se filmen flere gange, før de forstår den, men hvis man er observerende og i første omgang bemærker de mange detaljer, så ser man bogstavelig talt den røde tråd fra start til slut. Og det er netop konceptet om tråde, der er det bærende element. Hvordan vi som mennesker er knyttet sammen og påvirker hinanden og dermed er i stand til at forme hinandens tilværelse. Fantasy-indholdet er ganske vist et afgørende segment i filmen, men det tager på intet tidspunkt over og gør fortællingen til et decideret eventyr. Det hele virker så naturligt, selvom det på ingen måder er det. Jordnær spænding og drama, som få film kan formå at skabe på så medrivende vis. Oven i det er animationen i top. Baggrundene er som altid ufatteligt realistiske i Makoto Shinkais film, og effekterne er ekstremt flotte - især kometen og brugen af lys. Desuden er brugen af musik og sange med til at gøre Your Name til noget ganske særligt. Filmen minder mest af alt om en slags genfortælling af Shinkais tidligere film "5 centimeters per second", idet afslutningen er nogenlunde den samme, men faktisk foregår filmen i samme univers som Makoto Shinkais tidligere film "The Garden of Words", eftersom en karakter går igen i Your Name, der omvendt fungerer som en forfilm til "Weathering With You". Ifølge Shinkai selv betragter han ikke Your Name som færdiggjort, fordi man løb tør for penge under produktionen, og selvom det godt nok føles som om at der mangler noget i begyndelsen, så virker det altså som en komplet film, hvor ændringer ikke er nødvendige. Den er perfekt nok som den er på alle punkter. Et decideret mesterværk, der bliver svært at overgå.
Favoritkarakter: Taki Plot: 10/10 Karakterer: 9/10 Stemmer: 10/10 Animation: 10/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

10/10

Your Name