.

Your Name

.

Your Name

.

Your Name

Your Name foregår dels i virkelighedens Tokyo og dels i en fiktiv landsby i Gifu-præfekturet. Skønt fortællingen er sat i realistiske rammer, så er der et element af fantasy i form af det spirituelle element, der for eksempel knytter mennesker sammen og gør det muligt for dem at skifte sind på tværs af tidsperioder. Ellers besidder folk ingen overnaturlige egenskaber.

Karakterdesignet er gjort realistisk uden brug af hverken unaturlige øjenfarver, hårfarver eller frisurer - dog er der i visse tilfælde enkelte overdrevne ansigtsudtryk.

Mens pigen Mitsuha er træt af sit liv i en lille landsby, så lever drengen Taki en normal tilværelse i Tokyo. De to bytter dog pludselig kroppe, og mens ingen af dem kan forstå hvorfor, så prøver de på bedst mulig vis at skjule det for alle andre ved at få hinandens tilværelse til at fungere. En dag ophører fænomenet dog, og da beslutter  Taki sig for at finde frem til Mitsuha.

Denne film er både flot og har samtidig en virkelig god handling. Folk i alle aldre vil kunne nyde den. Mens de yngre seere kan glæde sig over det visuelle, så kan de ældre fordybe dig i den komplekse men samtidig dybe historie, der er så gennemtænkt. Nogen skal måske se filmen flere gange, før de forstår den, men hvis man er observerende og i første omgang bemærker de mange detaljer, så ser man bogstavelig talt den røde tråd fra start til slut.

Og det er netop konceptet om tråde, der er det bærende element. Hvordan vi som mennesker er knyttet sammen og påvirker hinanden og dermed er i stand til at forme hinandens tilværelse. Fantasy-indholdet er ganske vist et afgørende segment i filmen, men det tager på intet tidspunkt over og gør fortællingen til et decideret eventyr. Det hele virker så naturligt, selvom det på ingen måder er det. Jordnær spænding og drama, som få film kan formå at skabe på så medrivende vis. Selvfølgelig stiller man spørgsmål som "hvorfor har ingen kigget på datoen" eller "hvorfor prøver de ikke at kontakte hinanden", men det er selvfølgelig for at kunne præsentere det uventede plottwist og det tragiske klimaks.

I anime er der ofte irriterende karakterer, men i denne film er alle personer virkelig behagelige, hvilket dermed gør filmen behagelig. Det skyldes nok også, at selvom man tager udgangspunkt i et plot, der er set før, så er der ingen helte eller skurke - intet godt og ondt, og dermed virker alt og alle bare troværdige. Oven i det er animationen i top. Baggrundene er som altid ufatteligt realistiske i Makoto Shinkais film, og effekterne er ekstremt flotte - især kometen og brugen af lys. Desuden er brugen af musik og sange med til at gøre Your Name til noget ganske særligt.

Filmen minder mest af alt om en slags genfortælling af Shinkais tidligere film "5 centimeters per second", idet afslutningen er nogenlunde den samme, men faktisk foregår filmen i samme univers som Makoto Shinkais tidligere film "The Garden of Words", eftersom en karakter går igen i "Your Name", der omvendt fungerer som en forfilm til "Weathering With You".

Ifølge Shinkai selv betragter han ikke Your Name som færdiggjort, fordi man løb tør for penge under produktionen, og selvom det godt nok føles, som om at der mangler noget i begyndelsen, så virker det altså som en komplet film, hvor ændringer ikke er nødvendige. Instruktører har det ofte med at ødelægge deres film, fordi de aldrig synes, at de bliver gode nok, så gudskelov at der trods alt blev sat en stopper for produktionen, for det endelige produkt er et decideret mesterværk, der bliver svært at overgå. Det er bare så skønt, at der stadig kan blive produceret god anime, for der er desværre blevet langt imellem de storslåede film.

Taki

10/10
Total Page Visits: 562 - Today Page Visits: 1