12 Suicidal Teens

Original titel: Jyuuninin no Shinitai Kodomotachi Instruktør: Yukihiko Tsutsumi År: 2019 Genre: Mysterie, drama Spilletid: 118 minutter
12 teenagere aftaler at indgå i en selvmordspagt, hvorefter de mødes på et forladt hospital med det formål at begå kollektivt selvmord. Men da de hermed mødes og lærer hinanden at kende, begynder de i højere grad at forholde sig til livet og dermed også døden.
Denne film er baseret på en manga, så til at starte med virker det som en typisk ungdomsfilm med de samme stereotype karakterer, som man er vant til fra japanske medier. Men fordi filmen rent faktisk har et budskab, så har karakterernes personligheder også en mening, idet de hver især har forskellige grunde til, at de ønsker at tage livet af sig selv. De kan dermed spejle sig i hinanden og forholde sig til deres eget liv på andre måder, hvilket er filmens overordnede budskab. Uden at afsløre for meget kan man nemlig godt kalde denne film for et form for selvmordskæmpelsesværktøj, der har til formål at få unge til at se lysere på tilværelsen. Det er typisk japansk, at man gør et stort nummer ud af at sende et simpelt budskab, for halvdelen af filmen består af et gådefuldt mysterium, før handlingen skifter og bliver noget mere alvorlig og samfundsrelevant. Jeg elsker, at japanerne kan tale om alvorlige emner ved at gøre det til underholdning, så man på den måde kan sende de nødvendige budskaber, for selvom filmen godt nok handler om unge, der ønsker at begå selvmord, så er dette jo bare et realistisk element, der fungerer som base for en moralsk opfordring: at man skal acceptere tilværelsen og gennemleve den. Trangen til at overleve er en biologisk drift, så et dødsønske er intet andet end en forbigående følelse, som filmen forsøger at skildre og få folk til at forstå, før de beslutter sig for at tage livet af sig selv.
Favoritkarakter: Takahiro Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 9/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

12 Suicidal Teens