13 Assassins (2010)

Original titel: Juusannin no Shikaku Instruktør: Takashi Miike År: 2010 Genre: Historisk drama, samurai, action Spilletid: 125 minutter
I 1844 tyraniserer shogunens bror, Matsudaira Naritsugu, uskyldige mennesker i et sådant omfang, at det sidst bliver for meget for daimyoen Doi Toshitsura, som beslutter sig for at likvidere Matsudaira. Til det hverver han 12 andre mænd, der vælger at ofre alt for at befri Japan fra Matsudaira.
Takashi Miike er mest kendt for sine gyserfilm, så hvem skulle have troet, at han faktisk kunne lave en ret god samuraifilm? Når det kommer til karakterer og koreografi, så er dette i min øjne en af de mest vellykkede samuraifilm, for kampscener og de medvirkendes udseende virker realistisk og troværdigt. Ofte har man tendens til at anvende skuespillere, der er "moderne" i deres udseende og alt for pæne til den tid, de bliver sat til at spille i, men her ser alle ud til at passe ind i tiden, for alle ser almindelige ud, og selv kvindernes "skønhed" er skildret på naturlig vis (og hvor er det dog befriende at se Koji Yakusho spille en sympatisk og heroisk karakter). Belysningen og de fantastiske kulisser er samtidig med til at skabe en realistisk stemning og effekterne er virkelig gode - selv når folk dør, så sørger de for, at det virker ægte. Der er godt nok tale om et remake af 13 Assassins fra 1963, men dette er en vellykket nyfortolkning uden for mange nymodens elementer - dog indeholder den japanske udgave et par scener, der trækker filmen lidt over i fantasygenren, så den internationale version har gjort klogt i at klippe disse væk. Selve historie- og karaktermæssigt er der ikke den store udvikling. Filmen har et plot, og det er det, man følger, uden at der bygges videre på meget andet. Det er egentlig også fint med et enkelt fokus, men det betyder også, at halvdelen af filmen går med at bygge op til det slag, som den anden halvdel af filmen består af, og det slag er både intenst og spænende, hvilket står i komplet kontrast til den første tempoløse time af filmen.
Favoritkarakter: Ogura Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 9/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

13 Assassins (2010)