20th Century Boys 3: Redemption

Original titel: 20 Seikiki Shounen: Saishuushou Bokura no Hata Instruktør: Yukihiko Tsutsumi År: 2009 Genre: Mysterie, action, sci-fi Spilletid: 155 minutter
Året er 2017, og Tomodachi gør sig klar til at udrydde hele menneskeheden med en ny virus, to år efter at en tredjedel af verdens befolkning blev slået ihjel i hans seneste forsøg på at overtage verdensherredømmet. Men pludselig dukker Kenji Endo op fra graven, hvorved den endelige konfrontation er uundgåelig, da det endelig skal vise sig, hvem Tomodachi i virkeligheden er.
Dette er tredje og dermed sidste film i en trilogi, som er baseret på en manga ved navn 20th Century Boys, og selvom denne film kun udspiller sig to år efter den forrige, så er der sket en hel del i samfundet, der nærmest kan betegnes som et typisk dystopisk fremtidsscenarium. På den måde er det en anelse kliché, men i og med at man har fulgt denne udvikling på kun 17 år og ved, at den er et resultat af Tomodachis værdier, som blev grundlagt i en fantasi skabt af børn i 1970, så er det alligevel en ret fascinerende og kompleks fortælling om, hvordan et enkelt menneske kan have magten til at ødelægge en hel verden. Og det er jo sådan set bare en henvisning til de mange diktatorer gennem tiden, der netop har følt, at de havde ret til at undertrykke folk og overtage samfund, hvilket altid har ført til krig. Det er dog også fortællingen om, at sådanne mennesker kun har magt, fordi de bliver den givet, og at man sammen kan vælte ondskaben, hvis man forener sig imod den. Igen et stereotypt budskab, men det er fortalt på en ny og unik måde med en hel del action i denne film, hvor sci-fi elementet virkelig eskalerer. Handlingsmæssigt adskiller filmene sig en anelse fra manga-serien, så man sagtens kan have læst denne men alligevel blive overrasket. Jeg synes dog godt man kunne have været 100 % tro mod originalmaterialet, for selve afslutningen er lidt tør, når man tænker på, at det er kulminationen på over 6 timers filmmateriale og en historie, der har strakt sig i over 45 år. Men det er dælme ikke tit, man ser sådanne filmsatsninger, så det er bestemt en trilogi, der er værd at se.
Favoritkarakter: Kenji Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 7/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

20th Century Boys 3: Redemption