Lesson of the Evil

Original titel: Aku no Kyoten Instruktør: Takashi Miike År: 2012 Genre: Splatter, skole Spilletid: 128 minutter
På en helt almindelig japansk high school døjer man med problemer som eksamenssnyd, vrede forældre, lærer-elevforhold og sexschikane, men ingen er dog klar over, at en af de ansatte i virkeligheden bærer på en dyster fortid og derfor er en tikkende bombe, der bare venter på at eksplodere.
For at starte med at få det på plads: Denne film handler om en skolemassakre. Og det får man overhovedet ikke indtryk af i starten af filmen, hvor der tværtimod er lagt op til en psykologisk thriller, men så sker der på et tidspunkt et eller andet og i sidste halvdel af filmen ser man kun skolebørn blive slagtet i hobetal... I en hel time... Den slags film skal der da også være plads til, for det er jo et ømtåleligt emne, som man i USA ikke tør beskæftige sig med, eftersom det er skoleskyderiernes hovedstad, og eftersom filmen udkom året efter Breivik-massakren, så har den nok virket ret usmagelig for mange. Jeg er dog ikke sart, så mig støder den ikke. Effekterne og skuespillet er faktisk i top, så den ros skal den da have. Jeg har aldrig set blodet sprøjte og folk blive skudt på så realistisk vis, så det kunne Hollywood bestemt lære noget af. Efter filmen sidder lyden af en shotgun, der bliver affyret, fortsat i ørerne, fordi man simpelthen har sørget for at få det til at lyde som om, at man selv er til stede. Men... filmen handler egentlig ikke om andet. Og det er lidt irriterende, for der bygges op til meget mere i første halvdel af filmen, og så eskalerer det bare i et hensynsløst blodbad, uden man ved hvorfor. Man lærer ikke elever eller gerningsmanden at kende - udover at han er skør i hovedet, så man får ikke rigtig opbygget et forhold til karaktererne, og derfor bliver det mere absurd end trist at se unge blive slået ihjel på stribe. Det kunne have været så interessant, hvis man var gået mere ind i den skydegale tosses hoved og fundet ud af, hvad der er galt med ham, men han forbliver et mysterie og derfor kan man ikke se ham som andet end en psykopat.
Favoritkarakter: Kakeru Plot: 6/10 Karakterer: 6/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

6/10

Lesson of the Evil