Always: Sunset on Third Street '64

Always: Sunset on Third Street '64

Always: Sunset on Third Street '64

Always: Sunset on Third Street '64

Always: Sunset on Third Street '64

Always: Sunset on Third Street '64

Dette er tredje kapitel i filmserien Always: Sunset on Third Street. Handlingen foregår fem år efter den forrige film, hvor man følger de samme karakterer før, under og efter Tokyos OL-værtskab i 1964. Chagawa venter barn med Hiromi og forsøger at få Junnosuke til at fokusere på skole frem for romaner, og så forelsker Mutsuko sig i en læge, som dog har ry for at være en slem fyr.

Jeg ved ikke, om det er fordi, man efterhånden er kommet tæt på karaktererne, men for mig er denne film bedre end de to forrige, fordi der er tale om realistiske fortællinger med en tilpas mængde drama, så det bliver en spillefilm værdig (dog med nogle tegnefilmsagtige indslag).

Det er virkelig interessant at foretage et hop i tiden på fem år og se, hvordan karaktererne både har udviklet sig fysisk og mentalt. Desværre bliver man ikke sat så meget ind i udviklingen, der er sket i Tokyo, så man får ikke rigtig indsigt i den moderniseringsproces, som landet befandt sig i på denne tid. Da filmen udspiller sig i 1964 ville det være virkelig oplagt at se, hvilken betydning OL havde i Japan, for der var trods alt tale om en gigantisk begivenhed, der havde stor effekt på samfundet, hvilket man desværre ikke fornemmer.

I stedet bliver det karaktererne, der er i fokus, og her er der en meget flot balance, så alle karakterer får tilpas nok opmærksomhed. Min favorit-karakter fra de forrige film var drengen Ippei, der dog er blevet reduceret til en birolle i denne film - til gengæld bliver der bygget videre på Junnosukes rolle, og han er med til at skabe en afslutning, der for en gangs skyld både er lykkelig og sørgelig, så det hele ikke drukner i idyl.

Jonnosuke

8/10
Total Page Visits: 622 - Today Page Visits: 1