Sweet Bean

Original titel: An Instruktør: Naomi Kawase År: 2014 Genre: Drama Spilletid: 113 minutter
Sentaro styrer et lille bageri, hvor han sælger dorayaki - små boller med en slags bønnesyltetøj kaldet an. En dag kommer en ældre kvinde ved navn Tokue og søger arbejde hos ham, men Sentaro er dog afvisende på grund af hendes alder. Da han får smagt på Tokues an, vælger han dog alligevel at ansætte hende, og takket være hendes opskrift bliver forretningen pludselig en lokal succes.
Dette er en af de typiske melodramatiske feel good-film, hvor man kommer i godt humør både på grund af handlingen, der er så nede på jorden, og karaktererne, der er så elskelige på hver sin måde. Filmen handler mest af alt om fordomme, og hvordan man ikke skal dømme folk ved første øjekast, for når man først hører deres historie, så kan de ende med at blive ens bedste venner. For at få en sød syltetøj, skal man behandle bønnerne med respekt - på samme måde skal man behandle mennesker med respekt, hvis man vil have det godt med andre. Det er den lektie, man lærer fra Tokue, der hele sit liv har været isoleret fra samfundet, efter hun som barn blev diagnostiseret med spedalskhed. Men selvom verden kun har bragt hende smerte, så er hun alligevel imødekommende og eventyrlysten, hvilket gør hende til en karakter, man kun kan have sympati med. Naturligvis udvikler handlingen sig tragisk, når først idyllen er blevet opbygget, men selvom det også er en trist film, så sidder man alligevel tilbage med et smil og en lyst på at nyde livet.
Favoritkarakter: Tokue Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Sweet Bean