Battle Royale

.

Battle Royale

.

Battle Royale

.

Battle Royale foregår i en dystopisk udgave af Japan, hvor man forsøger at begrænse befolkningsvæksten på alternativ vis. Dette foregår ved, at man hvert år sender en skoleklasse af sted til en øde ø, hvor de bliver bedt at om dræbe hinanden, så der til sidst kun er én deltager tilbage. Shuya Nanahara og hans klasse bliver udvalgt til at deltage i det såkaldte Battle Royale, og venner bliver på den måde fjender, da klassekammeraterne hver får udleveret et våben, som de skal bruge til at slå hinanden ihjel med.

Battle Royale er et fyrtårn inden for overlevelsesgenren og har haft indflydelse på så mange film og serier - såsom Hunger Games og Squid Game. Battle Royale var nemlig en af de ikke-gysere, som var med til at gøre massedrab til underholdning og så tilmed via alternativ aflivning af børn, der bliver sat til at slå hinanden ihjel, så samfundet kan stå uden blod på hænderne.

Det i sig selv er noget brutalt, men bare det at børnene jo kender hinanden giver plottet en psykologisk dybde af tragisk karakter. Måden filmen udspiller sig på er ligeledes nervepirrende, for alle elever får ganske vist udleveret et våben, men dette kan være alt fra papirvifter og grydelåg til pistoler og armbrøste, så allerede fra start er der en uretfærdig rollefordeling - præcis som i livet, der jo sådan set også er en konkurrence, hvor der også er vindere og tabere, og hvor nogen bare er bedre stillede end andre.

At følge de mange parallelhistorier giver et vist tilhørsforhold til mere end blot hovedpersonerne, men desværre bliver det et overfladisk forhold, fordi man aldrig lærer dem bedre at kende, før de en efter en dør på stribe. Filmen er generelt meget dynamisk, fordi der er så mange mennesker, som skal dø på så kort tid, men nogle af kampene er så velspillede og makabre, at filmen ikke burde have været dem foruden.

Selvom det for nogen kan være svært at se, så indeholder Battle Royale faktisk moraler, som er værd at forholde sig til, hvis man er bekendt med det japanske samfund og dets tilstand omkring årtusindeskiftet, hvor filmen blev lavet. I forhold til Hunger Games og Squid Game er Battle Royale også mere realistisk, fordi handlingen ikke drukner i unødvendige actionsekvenser og malplaceret følelsesgøgl, men den indeholder imidlertid begge dele, og nu og da går det da også over gevind og bliver lidt for tegneserieagtigt. Men filmen er jo baseret på en manga, så det er forståeligt, men netop derfor ville den egne sig bedre som serie og måske endda anime. Der findes dog en efterfølger, som desværre slet ikke er værd at se eller nævne.

Takako Chigusa

7/10
Total Page Visits: 477 - Today Page Visits: 1