.

The taste of tea

.

The taste of tea

.

The taste of tea

Familien Haruno består af en far, der er hypnoseterapeut, en hjemmegående mor, der forsøger at vende tilbage til sit arbejde som animator, en søn, der er kommet i puberteten og derfor hele tiden forelsker sig, en datter, der af ukendte årsager ser en gigantisk udgave af sig selv, og en excentrisk bedstefar, der hele tiden er klar til at hjælpe sin familie.

Denne film er virkelig bizar. Der er ikke ret meget mere at sige. Personregistret er på en eller anden måde virkelighedstro, men samtidig så fjollet og overdrevet alsidigt, og så er der hele filmen igennem scener, som simpelthen bare er så absurde eller latterlige, uden de medvirkende lader til at tage sig af det.

Nogle gange skulle man tro, at instruktøren havde taget noget, som han ikke skulle - især slutningen er noget så underlig, men det hænger jo også sammen med, at vi som mennesker har forskellige personligheder og derfor også tænker forskelligt, og derfor er handlingen sådan set bare et miks af forskellige perspektiver, hvilket bare gør historien forvirrende. Det er lige sådan en film, som filmkritikere elsker, fordi de kan sidde og analysere hver eneste scene og kalde det for banebrydende tænkning, men for normale seere bliver det nok lidt for surrealistisk.

Filmen er ydermere temmelig lang, fordi den er proppet med sekvenser, hvor der i flere minutter sker ekstremt lidt, og stilhed er et gennemgående segment. Alt i alt så er filmen overordnet set handlingsløs, selvom den er spækket med mindre fortællinger. Det minder om et kunstnerisk eksperiment a la dogmegenren, hvor man hér blander realisme og tegnefilmshumor, men det er faktisk et normalt virkemiddel i japanske film - dog plejer de bare at være præget af action i stedet for at være så "hverdagsagtige" som denne. Ikke desto mindre er det en unik historie om en familie, selvom det heller ikke rigtig bliver andet.

Hajime

5/10
Total Page Visits: 393 - Today Page Visits: 1