Creepy

Original titel: Kuriipii: Itsuwari no Rinjin Instruktør: Kiyoshi Kurosawa År: 2016 Genre: Krimi, thriller, mystik Spilletid: 130 minutter
Efter at være blevet såret i en gidselsituation ender politimanden Koichi med at blive lektor på et universitet. Han kan dog ikke slippe sit tag i sit tidligere fag og vælger i sin fritid at efterforske en uopklaret sag om en familie, der har været forsvundet i seks år. Sideløbende oplever hans hjemmegående kone problemer med deres nye nabo, efter de er flyttet ind i et nyt hus sammen med deres hund.
Creepy er en af de film, hvor der bliver spurgt "hvem, hvad, hvorfor", og på sand krimi-manér, så er det en enkelt mand, der vælger at påtage sig ansvaret med opklaringen af et kompleks og bizart mysterie med en skurk, hvis evner består i at kunne manipulere rundt med folk. På den måde minder Creepy faktisk om et af Kurosawas tidligere værker - nemlig Cure fra 1997. Filmen lever op til sin titel, for den er på mange måder creepy - både hvad angår karakterer, stemning og kulisser, og det er nu engang befriende, at man uden for gysergenren kan vise, hvor skræmmende virkeligheden nu engang kan være grundet menneskers utilregnelige psyke. Og man behøver ikke engang andet end blive præsenteret for Teruyuki Kagawas karakter for at vide, at han er en mistænkelig type, for han spiller rollen godt, så jeg i hvert fald ikke vil have ham som nabo. Men selve handlingen giver mest af alt en lyst til at stille spørgsmålstegn ved det japanske politis kompetencer, og når filmen er slut sidder man tilbage med en masse spørgsmål, fordi der simpelthen er så mange løse ender, der aldrig rigtig bliver flettet på plads, selvom der er over to timer til rådighed.
Favoritkarakter: Koichi Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 4/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

6/10

Creepy