Cure

.

Cure

.

Cure

.

Da en række drabssager i Japan virker temmelig identiske, vælger politimanden Kenichi Takabe at tolke det, som om at der er en seriemorder løs, selvom gerningsmændene bag mordene ellers er blevet anholdt og har erklæret sig skyldige i alle sagerne. Da politiet kommer på sporet af en ung mand ved navn Mamiya, der lader til at have noget at gøre med flere af drabene, viser det sig, at være svært at få ham til at tale, for enten kan han intet huske, eller også lader han bare som om, at han har hukommelsestab.

Cure er en typisk krimi med den enlige detektiv i trenchcoat, der følger sine instinkter, som naturligvis viser sig at være korrekte (og rollen spilles naturligvis af Koji Yakusho, der nærmest har patent på den slags typer i japanske film). Det kan derfor godt virke som en overdoses kliché, men altså filmen er fra 1997, og det er trods alt et af Kurosawas tidligere værker, der var med til at introducere hana stil for verden.

Hvad der gør denne film speciel er gerningsmandens manipulerende evner, som hovedpersonen selv bliver et offer for, hvilket dog også får ham til at miste fatningen i en sådan grad, at han til sidst vælger at skide på alle regler, så længe han kan sørge for, at retfærdighed sker fyldest. Mamiya er en så interessant og mystisk person, at man som seer bliver i tvivl om, om han virkelig lider af hukommelsestab eller bare spiller rigtig godt. Vi lærer nærmest intet om ham som person, men han lader til at vide alt om alle andre, hvilket giver ham en dyster dybde, som få realistiske skurkeroller besidder.

Filmens afslutning er dog noget af en lussing til seerne, der efterlades tilbage med et stort spørgsmålstegn. Japanske instruktører er ofte dårlige til at afslutte deres egne historier, fordi de kræver, at seerne skal forholde sig til budskaber frem for bare at nyde selve historien.

Mamiya

7/10
Total Page Visits: 361 - Today Page Visits: 1