Dark Water

Original titel: Honogurai Mizu no soko kara Instruktør: Hideo Nakata År: 2001 Genre: Gys, mysterie Spilletid: 101 minutter
Yoshimi Matsubara er ved at blive skilt fra sin mand, og de to kæmper i den forbindelse om forældremyndigheden over deres fælles datter, Ikuko. Da Yoshimi og Ikuko flytter ind i en gammel lejlighed, begynder der dog at ske sære ting, da et pigespøgelse lader til at hjemsøge bygningen.
Dette er sådan set mere en thriller end det er en gyser, for stort set hele filmen går med at bygge op til et klimaks, som kun varer ganske få minutter. Selvom der er det typiske pigespøgelse, som nærmest er et essentielt element i J-horror, så er det sådan set ikke hende, der er skurken, men derimod den frygt, som hun symboliserer - nemlig frygten for at miste. Det er i sig selv lidt af en skuffelse, at spøgelset blot er en birolle, og de overnaturlige elementer blot optræder for uhyggens skyld, men på den anden side, så er det mest intense øjeblikke også dem, hvor man ikke ved, hvad der er sket med Yoshimis datter, og det er jo en begrundet og ikke mindst realistisk frygt, som mange forældre kan forholde sig til. Der er en række flashbacks fra Yoshimis barndom, der fungerer som en slags forklaring på hendes frygt for at blive ladt alene, men det er ret unødvendinge indslag, netop fordi det er noget, som mange kan forholde sig selv, men disse flashbacks formår alligevel at skabe en rød tråd til slutningen på filmen. Dette er også en film, der giver noget så naturligt og normalt som vand en grad af væmmelse, og det er det, som japanske gyserfilm gør så godt - de får os til at ændre synet på alt det, vi omgiver os med i dagligdagen.
Favoritkarakter: Yoshimi Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 6/10 Det visuelle: 6/10 Overordnet karakter:

7/10

Dark Water