.

Den skjulte fæstning

.

Den skjulte fæstning

.

Den skjulte fæstning

Vennerne Tahei og Matashichi bliver ved et tilfælde viklet ind en lokal klankrig, da de efter fundet af guld allierer sig med general Rokurota Makabe og Prinsesse Yuki, der i forklædning forsøger at krydse grænsen til et nyt domæne.

Den skjulte fæstning er blandt andet kendt for at have været en stor inspiration til Star Wars, og der er da også store ligheder mellem karaktererne. Præcis som med Star Wars er der også karaktererne der bærer denne film, selvom handlingen faktisk er underholdende. Filmen er dog mere spændende, end den er god, for der sker hele tiden så mange ændringer i historien, at det er svært at forudse, hvordan det hele kommer til at ende.

Selvom filmen er tre timer lang, så er den nem at komme igenne, netop fordi der hele tiden sker noget nyt, men der går dog lang tid, før der så rent faktisk begynder at ske noget, selvom filmen ellers åbner med en episk kamp med en overflod af statister. Generelt er der ikke så meget drama eller action, for det er den gennemgående spænding, der bevarer seernes opmærksomhed.

Skuespillet er acceptabelt, selvom Prinsesse Yuki lider af kronisk hysteri, mens der er lidt for meget Gøg og Gokke over Tahei og Matashichi, så det er svært at opfatte historien som realistisk. De to tilsætter til tider lidt for meget komik til en ellers troværdig fortælling, for der er gjort virkelig meget ud af alt fra kostumer, scenografi, kameravinkler og kulisser. Det er alt i alt en typisk Kurosawa-film, hvor det bliver gjort tydeligt, at en instruktør også skal have sans for det visuelle. Og så gør det slet ikke noget, at der er tale om en sort/hvid-film.

Favoritkarakter: Prinsesse Yuki

8/10
Total Page Visits: 18 - Today Page Visits: 1