Det tredje mord

Original titel: Sandome no Satsujin Instruktør: Hirokazu Koreeda År: 2017 Genre: Drama Spilletid: 124 minutter
Forsvarsadvokaten Shigemori får til opgave at forsvare manden Misumi, der har tilstået drabet på sin chef. Alle er derfor overbeviste om, at Misumi er skyldig og fokus lægger derpå at forsvare ham, lige indtil Misumi ændrer forklaring, og Shigemori bliver mere optaget af at finde frem til sandheden.
Denne film er mere interessant end den er spændende, for den viser, hvordan retssystemet er et spil, hvor man gør brug af løgne for at finde frem til sandheden, og nogle gange er det løgnen der ender med at blive den officielle sandhed, hvorved systemet paradoksalt nok går imod sine egne principper. Det er især interessant at se, hvordan retssystemet fungerer i Japan, hvor man sådan set er skyldig, når man erklærer sig for skyldig, og således bliver domstolen et sted, hvor sagen bliver afsluttet i stedet for at blive opklaret, hvilket filmen tydeligt viser. Det er også rart, at filmens tema er det primære fokus, uden at karakterernes privatliv begynder at fylde for meget - havde dette været en Hollywood-film ville der sikkert være blevet indskrevet unødvendig romantik og personlige tragedier, men det hele bliver fortalt på meget realistisk og overbevisende vis. Dog gør det dermed også filmen lidt kedelig, fordi den trods alt varer to timer, og det er kun hen mod slutningen, at handlingen begynder at udvikle sig, idet den første halvanden time fungerer som en slags dokumentar af en forsvarsadvokats arbejde med en almindelig mordsag. Vi får aldrig svar på, hvad sandheden er, men det er vel netop pointen med filmen - at vise virkeligheden, hvor domstolen har det sidste ord, og således slutter sagen, altså historien. Visuelt får man indtryk af at der er tale om en lidt større historie, end der er, for overordnet set er det en flot film, men jeg synes, at man sagtens kunne have forkortet den ved at udelade visse scener.
Favoritkarakter: Kawashima Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

7/10

Det tredje mord