Door to Door

Original titel: Doa tu doa Instruktør: Ken Yoshida År: 2009 Genre: Drama Spilletid: 123 minutter
Hideo er født med en hjernefejl, der har givet ham en spastisk lammelse. Han er derfor handikappet, men alligevel har han taget en uddannelse på universitetet, der har gjort ham egnet til at træde ud på arbejdsmarkedet, hvor han vælger at træde i sin fars fodspor ved at blive sælger. Grundet sit handikap bliver Hideos evner betvivlet, men han viser hurtigt, at han med sit gåpåmod er i stand til at brillere.
Dette er en sød og virkelig rørende film. Selvom det er en TV-produktion med et lavt budget, og handlingen til tider kan være lidt sæbeoperaagtig, så bliver der spillet på de helt rigtige virkemidler, der formår at ramme ens følelser. Egentlig er det en japansk udgave af den amerikanske film Door to door, der til gengæld er baseret på den virkelige dørsælger Bill Porter, der trods sin hjernefejl fik succes. Denne film viser derfor også, hvilke fordomme og udfordringer man som handikappet møder på arbejdsmarkedet, og det er jo ikke kun i Japan, den er relevant, for sandheden er, at handikappede desværre bliver forskelsbehandlet, bare fordi de er anderledes. Men som filmen viser kan man altså stadig udrette noget, når bare man har viljen til det. Kazunari Ninomiya spiller virkelig overbevisende, og han forbliver i karakteren ved at udføre selv de mindste små detaljer. Karakteren Hideo er i det hele taget en elskværdig og sympatisk person, man ikke kan andet end at holde af og heppe på - selv mig, som ellers er modstander af dørsælgere. Hans modgang og medgang er en hyggelig fortælling, mens forholdet til hans mor er et godt fundament for handlingen. Selvom filmen "kun" varer 2 timer, formår den alligevel at fortælle en komplet historie med mange scener, uden at det virker forceret eller uoverskueligt.
Favoritkarakter: Hideo Plot: 8/10 Karakterer: 9/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 9/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

9/10

Door to Door