Godzilla

Original titel: Gojira Instruktør: Ishiro Honda År: 1954 Genre: Kaiju, katastrofe Spilletid: 96 minutter
Et mystisk fortidsmonster kendt som Godzilla bliver vækket af atomprøvesprængninger i Stillehavet og beslutter sig for at angribe Japan, hvor man er fuldkommen forsvarsløs og uforberedt, da det enorme væsen dukker op.
Dette er den første Godzilla-film, der blev lavet, og eftersom der er tale om en original film, hvor man ikke havde erfaring med konceptet, så er der naturligvis mange områder, hvor den virker mindre imponerende i forhold til andre Godzilla-film. Hvis man i sandhed skal kunne værdsætte denne film, så er man nødt til at forholde sig til den tid, hvor den blev lavet, for Godzilla er jo et fysisk symbol på en atombombe - eller atomenergi generelt - og dens altødelæggende kræfter og ustoppelige eksistens er blot for at minde japanerne og verden om truslen ved atomvåben, der ikke fører andet end død og ulykke med sig. Dette kommer særligt til udtryk i den afsluttende tale, der lyder noget i retning af "så længe, der foregår atomprøvesprængninger, vil der stadig være risiko for, at et nyt monster dukker op et sted i verden" - hvilket betyder, at man kan ende med at gøre brug af atomvåben så længe man stadig anvender dem, så filmen er jo stadig relevant, selvom konceptet er endt med at blive til underholdning. Ironisk nok skal der et våben til for at standse et våben, og derfor opstår der også en forholdvis vigtig debat omkring udryddelsen af Godzilla, fordi man er nødt til at opfinde noget, som er mægtigere end monstret, men dermed får man bare et nyt og farligere våben i verden. Hele filmen er sådan set en politisk morale, men det bliver skjult godt, og generelt opfatter man det som en katastrofefilm, hvor Godzillas hærgen er klimakset. Det er desværre en sort/hvid-film, hvilket vil sige, at billedet er meget mørkt, så det er svært at se og nyde effekterne, men budgettet taget i betragtning er disse faktisk gode nok. Ofte kan man tydeligt se, at bygningerne er modeller og Godzilla er et kostume, men forholder man sig til tiden er det godkendt. Lyden er generelt elendig, men Godzillas brøl er godt nok frygtindgydende. Skuespillet er dog melodramatisk i stil med tidsånden, og særligt karakteren Emiko er en håbløs teatralsk diva, der ikke bidrager til handlingen. Generelt er de personlige fortællinger insignifikante i forhold til nationen og menneskehedens kamp mod monstret.
Favoritkarakter: Godzilla Plot: 8/10 Karakterer: 6/10 Skuespil: 4/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 5/10 Overordnet karakter:

6/10

Godzilla