.

Gozu

Gozu

.

Gozu

.

Yakuza-medlemmet Minami bliver sat til at likvidere sin overordnede Ozaki, som er mentalt forstyrret. Da Ozaki ved et uheld dør, forsvinder hans lig dog, og Minami begiver sig ud på en mystisk mission for at finde frem til det igen.

Denne film er uden tvivl i top 3 over de mest bizarre film, jeg nogensinde har set. Handlingen er simpelthen så absurd, at al logik går tabt i en besunderlig mikstur af seriøs realisme og useriøs fiktion. Grænsen mellem virkelighed og fantasi bliver brudt på en måde, som kun japanerne kan gøre det, og de fleste mennesker vil nok sidde med åben mund eller grine det meste af tiden. Særligt slutningen er noget af det mest groteske, man kan forestille sig med så troværdige effekter, at ens virkelighedsopfattelse bliver sat på prøve.

Ironisk nok er effekterne faktisk rigtig gode. Der er blandt andet en mand med et kohoved, hvilket er temmelig godt lavet. Det er også en af de mest ikoniske og besynderlige scener fra filmen, der dog er spækket med latterlige indslag og tåbelige karakterer, så Twin Peaks og Riget godt kan pakke sig. Det er dog svært at se, at det er en film fra 2003, idet kvaliteten mere minder om en 80'er-produktion. Belysningen, kameraføringen og manglen på musik er med til at skabe en alt for dogme-agtig stemning.

Gozu har sjovt nok en historie, selvom der ikke rigtig er nogen, for den giver nemlig ikke mening, og det er denne grad af latterlighed, der gør filmen værd at se. Den er dog alt for tåbelig til, at jeg overhovedet gider at begynde at analysere på den, fordi jeg ikke rigtig ønsker at forstå den. Filmen efterlader så mange indtryk og spørgsmål, at man nok gør klogest i at se den uden at tænke for meget. Og efterfølgende vil mange nok forsøge at glemme, hvad de netop har set af frygt for at genkalde scenerne i sine drømme.

Minami

3/10
Total Page Visits: 180 - Today Page Visits: 1