Grasshopper

Original titel: Gurasuhoppaa Instruktør: Tomoyuki Takimoto År: 2015 Genre: Mysterie, action, thriller Spilletid: 119 minutter
Da Suzuki mister sin forlovede i et angreb begået af en kriminel organisation, beslutter han sig for at slutte sig til denne, så han kan hævne hende. Samtidig foregår der en skjult konflikt i det japanske undergrundsmiljø, hvor hyrede lejemordere sørger for det beskidte arbejde.
Det undrer mig, at Tomoyuki Takimoto kunne levere et mesterværk i form af Brain Man og så følge op med denne film, der på ingen måde er lige så godt ramt. Begge film er baseret på bøger, og mens han i Brain Man formåede at være tro mod handlingen og skildre den på forståelig vis, så er Grasshopper noget mere indviklet. Det er generelt svært at forstå, hvad der foregår, fordi det åbenbart forventes, at man har læst bogen først. Der er mange ting, der ikke bliver forklaret, personer der ikke bliver præsenteret nærmere og relationer, der ikke bliver uddybet. Overordnet set er det vold, der fylder mest, og jeg har intet imod vold i film, hvis der er en mening med det, men denne film er et eksempel på vold for voldens skyld. Dog skal den værdsættes for, at kampscenerne og stuntsne faktisk er ret gode. Der er også flere interessante karakterer, men problemet er, at flere tilsyneladende er undercover-agenter, så man ikke aner, hvilket univers man opholder sig i. Politiet er nemlig fraværende, og den kriminelle underverden lader til at være temmelig dominant, så selvom handlingen udspiller sig i Japan, så virker det som en tegneserieudgave af Japan. Jeg tror, at filmen ville have fungeret bedre som serie, og nok mest som anime.
Favoritkarakter: Semi Plot: 6/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

6/10

Grasshopper