Grave of the Fireflies

Original titel: Hotaru no Haka Instruktør: Taro Hyugaji År: 2008 Genre: Drama, krig Spilletid: 100 minutter
Drengen Seita og hans lillesøster Setsuko bliver forældreløse, da Anden Verdenskrig slutter, og de to børn bliver derfor nødsaget til at klare sig selv. Men Japan ligger i ruiner, og samfundet har ikke mulighed for at hjælpe børnene, der dermed bliver inddirekte ofre i krigen.
Grave of the Fireflies - eller Ildfluernes Grav på dansk - er nok mest kendt som en animefilm lavet af Studio Ghibli. Der er dog af en eller anden grund blevet lavet to live action film med tre års mellemrum, idet der først blev lavet en i 2005 og så denne fra 2008. Ud af de to film er det denne film, der minder mest om anime-filmen, men der er dog ikke tale om en kopi. Faktisk er der mange udeladte såvel som nye scener, og i forhold til filmen fra 2005 er denne også mere brutal, hvilket anime-filmen netop er kendt for. Det er fordelen ved at arbejde med virkelige mennesker - at man kan skildre virkeligheden på realistisk vis, men desværre har man med børn at gøre, så skuespillet nu og da halter, men generelt gør børneskuespillerne et godt job, selvom det er tydeligt, at Setsuko nu og da er blevet instrueret i at sige sine replikker. Styrken ved Grave of the Fireflies er, at man tager udgangspunkt i normale mennesker under Anden Verdenskrig, hvilket jeg synes er nødvendigt, da det er dem, der er de sande ofre for den. Krigsfilm fokuserer ofte på dem, der fører krig, så det er svært at få sympati for dem, men uskyldige små børn, der intet har med krigen at gøre og alligevel bliver ofre for den, er altså noget, man kan mærke, så man dermed også tager større afstand til krig. Der er en del barske scener, men det forbliver mere tragisk end stødende, og man får også en lille indsigt i forholdene i Japan omkring afslutningen på Anden Verdenskrig, selvom jeg synes, at man godt kunne have gjort mere ud af at gøre dette til en storfilm med lidt bedre effekter.
Favoritkarakter: Seita Plot: 9/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 7/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

8/10

Grave of the Fireflies