Grotesque

Original titel: Gurotesuko Instruktør: Koji Shiraishi År: 2009 Genre: Gys, splatter, mysterie Spilletid: 73 minutter
Et ungt par bliver slået ned på gaden, og da de kommer til sig selv, befinder de sig i noget, der ligner en fangekælder, hvor en fremmed mand vælger at torturere dem begge, uden nogen af dem ved hvorfor. Manden er tydeligvis ude efter noget, og den eneste måde, han kan få det, er tilsyneladende ved at udøve bestialsk mishandling mod de uskyldige ofre, der gennemgår alverdens grusomheder.
Grotesque er nok den film, jeg har set, hvis titel beskriver handlingen bedst, for det er i sandhed en grotesk film. Der er som sådan ikke den store karakterudvikling eller handling, men effekterne er så virkelighedstro og torturen så bizar, at man ikke kan lade være med at følge med, selvom man føler sig lidt skyldig over at se andre mennesker blive mishandlet uden nogen overordnet forklaring. Man er hele tiden sikker på, at grænsen må være noget, indtil noget endnu mere absurd bliver sat i værk. Både mænd og kvinder vil græmme sig, når der bliver spillet på både fysiske og mentale svagheder, og jeg vil nok mene, at man har problemer, hvis man ligefrem synes, at filmen er god. Den er interessant og psykologisk fascinerende, men besidder man empati, så får man det også lidt dårligt af at se den. Der er kun tre medvirkende, men det fungerer, selvom man aldrig lærer særlig meget om dem. Slutningen er dog en stor lussing mod seerne, der trofast har siddet og ventet på en lykkelig eller tilfredsstillende ende på de evige lidelser.
Favoritkarakter: Hideyoshi Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Grotesque