Guilty of Romance

Original titel: Koi no Tsumi Instruktør: Sion Sono År: 2011 Genre: Krimi, drama, erotik Spilletid: 113 minutter
Izumi lever en kedsommelig tilværelse som hjemmegående husmor, indtil hun vælger at bryde mønsteret ved at begynde at arbejde. Dette fører imidlertid til, at Izumi ender ud i prostitution, hvilket er et hverv, hun er al hemmelighed varetager, uden hendes mand har kendskab til det.
Ligesom med Sion Sonos forrige film Cold Fish er denne også inspireret af en virkelig forbrydelse - nemlig mordet på Yasuko Watanabe i 1997. Hun var en velstillet økonom, der viste sig at være prositueret i privatlivet, hvilket fuldkommen ændrede på japanernes stereotype opfattelse af prostituerede, idet Yasuko tjente godt og derfor ikke solgte sin krop af økonomiske grunde. Dette koncept udforsker Sion Sono i denne film, hvor det er den kvindelige seksualitet, der udgør plottet, og man ser derfor også, hvad der kan få kvinder til at vælge en tilværelse som prostituerede. Desværre har Sion Sono også for vane at gøre sine karakterer så usympatiske som overhovedet muligt, så der ikke er noget glæde i hans film, og derfor bliver det en meget dyster fortælling, som ikke desto mindre beskæftiger sig med noget, som mange japanske kvinder kan forholde sig til. Da Yasuko Watanabe blev myrdet, viste en undersøgelse nemlig, at en stor del af Japans kvinder kunne nikke genkendende til tanken om at bryde med hverdagen og begynde at sælge sex for oplevelsens skyld. Så selvom det er en til tider kunstnerisk film, så er den alligevel troværdig. Dog er der også nogle erotiske og temmelig grafiske scener, der næppe er alles kop te.
Favoritkarakter: Mitsukos mor Plot: 8/10 Karakterer: 6/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Guilty of Romance