Rage

Original titel: Ikari Instruktør: Lee Sang-il År: 2016 Genre: Drama, thriller, mysterie, krimi Spilletid: 142 minutter
En dobbeltmorder er løs i Japan, og politiet har efterlyst ham over hele landet. Men selvom de er klar over, hvem manden er, så er de stadig sikre på, at han har ændret sit udseende og derfor kan gemme sig blandt uskyldige mennesker. I filmen følger vi tre mænd, der deler hans karaktertræk, og vi bliver hurtigt klar over, at en af dem må være morderen. Men desto mere de bliver en del af andre personers liv, desto mere håber og gætter man på, at ingen af dem viser sig at være gerningsmanden.
Rage leger med de menneskelige følelser, når man som seer sidder i uvished hele filmen igennem og skal lege detektiv, fordi man ved, at en af de tre personer, man bliver stimuleret til at holde af, i virkeligheden er en bestialsk morder. Den måde de interagerer med andre mennesker, gør også, at man er bange for, at der skal ske dem noget, og ved filmens afslutning er der desværre også kun én lykkelig afslutning på de tre parallelle historier, der sådan set ingen forbindelse har til hinanden ud over, at man føler en mulig mistænkt. På den måde er det faktisk en interessant film, hvor størstedelen af karaktererne aldrig kommer i kontakt med hinanden, men alligevel er bundet sammen af noget, uden at de er klar over det. Skuespillet kan for nogle personers vedkommende virke overdramatiseret, og visse hændelser er så typisk japanske, at det kan være svært at forholde sig til dem, men overordnet set er der tale om en film, der får en til at sidde klistret til skærmen, fordi man hele tiden fyldes med spørgsmål og ved, at der vil komme svar på dem alle til sidst.
Favoritkarakter: Yuma Fujita Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Rage