Japanese Story

Land: Australien Instruktør: Sue Brooks År: 2003 Genre: Romantik, drama Spilletid: 110 minutter
Sandy Edwards bliver sat til at være guide for den japanske forretningsmand Hirumitsu, der kommer til Australien for at se på miner i ørkenen. Til at starte med gider hun ikke rigtig have noget med japaneren at gøre, men efter de to bliver fanget i ørkenen, begynder hendes følelser langsomt at ændre sig.
Denne film starter ud som en typisk romantisk film, hvor man allerede kan regne handlingen ud på forhånd, men så udvikler det sig i stedet til en tragedie... på temmelig drastisk vis endda. Man er som seer slet ikke forberedt på det handlingsskifte, der resten af filmen får en til at sidde med rystende hoved, fordi man simpelthen nægter at tro, at man er blevet manipuleret rundt med. Der bliver lagt op til en lykkelig slutning, men i stedet sidder man tilbage med tårer i øjnene. Jeg kan ikke  rigtig forstå filmens budskab, da den mest af alt lader til at være lavet bare for at gøre en trist, men jeg fornemmer, at moralen er, at man skal leve livet i stedet for at lade det gå til spilde med dagligdagens trivialiteter. Det er dog fortalt på en lidt underlig måde, for kun omkring 1/3 af filmen indeholder dialog, så det er gennem det visuelle, skuespillet og musikken, man må tolke sig frem til, hvad pokker det er, man prøver at fortælle med den. Der er mere fokus på omgivelserne end på karaktererne, som man ikke rigtig får noget personligt forhold til, før det er for sent. Det er egentlig også okay for man får at se noget af Australiens fascinerende natur, men hvem Hiromitsu er, og hvorfor han er i Australien, det forbliver lidt af et mysterium. Filmen er dog et stykke virkelighed fortalt på meget realistisk vis, og den viser, at der faktisk ikke skal mere til for at fortælle en god historie, for menneskelige følelser er nu en gang det, der rører os mere end noget andet.
Favoritkarakter: Hiromitsu Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 9/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

7/10

Japanese Story