Ju-On: Forbandelsen 2

Original titel: Juon 2 Instruktør: Takashi Shimizu År: 2003 Genre: Gys, mysterie Spilletid: 95 minutter
I Tokyo ligger et hus, hvor en mand i sin tid myrderede sin kone og søn, og alle der på en eller anden måde kommer i kontakt med huset vil blive ramt af en forbandelse, når familiens spøgelser begynder at hjemsøge dem.
Dette er en klassisk 2'er, hvor man bygger videre på et populært univers og totalt smadrer dette ved at bevæge sig alt, alt, alt for langt ud. Det kan godt være, at spøgelserne og forbandelsen er de samme, som fra den første film, men ellers er det som at se en helt anden film, der mest af alt burde stå for sig selv, for at betragte den som en efterfølger er en hån mod 1'eren, og at det tilmed er samme instruktør, der står bag begge film, er ikke til at forstå. Denne film vil for meget og den ender med at gøre for meget. Det bliver en lang kliché med hvad man tror, at folk vil se, og når man så giver det til dem, så bliver det en kedelig og forudsigelig fortælling til trods for de absurde og fuldkommen unødvendige indslag, der simpelthen bliver for ekstreme. De første film i Ju-On-franchiset var kendetegnet ved at være afslappet gys, men her vælger man at gå planken ud og indskrive den ene overdramatiserede scene efter den anden, og så bliver det bare på ingen måde uhyggeligt. Skuespillet hjælper heller ikke ligefrem, og afslutningen på det hele er godt nok et kollaps af dimensioner. Selvom man ligesom i de andre film forsøger at fortælle separate historier, så bliver det en enkelt, der dominerer, og så virker den karakteristiske fortælleteknik bare som et overflødigt element, der gør filmen usammenhængende og uoverskuelig.
Favoritkarakter: Toshio Plot: 3/10 Karakterer: 3/10 Skuespil: 4/10 Afslutning: 1/10 Det visuelle: 5/10 Overordnet karakter:

3/10

Ju-On: Forbandelsen 2