Kingdom

Original titel: Kingudamu Instruktør: Shinsuke Sato År: 2019 Genre: Historisk drama, eventyr Spilletid: 134 minutter
Slavedrengen Xin drømmer om at blive den største general i Kina, hvilket bliver nemmere for ham at realisere, da han ved et rent tilfælde møder den unge Kong Ying Zeng, der er blevet væltet af tronen af sin bror. Med Xins hjælp forsøger Ying Zeng dog at skaffe den tilbage, så han kan grundlægge et forenet Kina.
Denne film er baseret på en manga, og derfor er den på mange måder lidt tegneserieagtig både hvad angår karakterer og univers. Selvom handlingen tager udgangspunkt i en korrekt historisk epoke, så er Kingdom en fiktiv fortælling med elementer, der grænser til fantasy. Det gør som sådan heller ikke noget, for så bliver det bare en eventyr-film, der lidt minder om en Ang Lee-film. Det specielle ved Kingdom er trods alt, at det er en japansk film, er udspiller sig i Kina, og produktionsmæssigt er det ret høj kvalitet - dog med visse Hollywood-virkemidler, der gør den en anelse kliché nu og da. Universet er det mest interessant og koreografi og effekter er rimelig gode, men svagheden er karaktererne, der simpelthen er for manga-agtige, hvilket vil sige, at deres personligheder er stereotype og overdrevne, så de ikke virker naturlige. Det ødelægger lidt fortællingen, at folk ikke bare kan opføre sig normalt, men absolut skal symbolisere en bestemt type, for selvom den slags fungerer i manga og anime, så viser denne film, hvorfor det ikke er tilfældet med virkelige personer. Skuespillet bliver kort sagt for teatralsk og ikke ret overbevisende. Kingdom er desuden også navnet på en koreansk serie, som også blev udgivet i 2019, men den har intet med den japanske film at gøre.
Favoritkarakter: Wang Qi Plot: 8/10 Karakterer: 5/10 Skuespil: 6/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

6/10

Kingdom