Confessions

Original titel: Kokuhaku Instruktør: Tetsuya Nakashima År: 2010 Genre: Drama, thriller Spilletid: 106 minutter
Yuko underviser på en skole, hvor eleverne gør en ære i at være en pestilens. En dag falder Yukos lille datter i skolens svømmebassin og drukner. Der er officielt tale om en ulykke, men Yuko er dog klar over, at hendes datter i virkeligheden blev dræbt af to elever fra hendes klasse, og da hun forlader sit arbejde, vælger hun at tage den ultimative hævn mod de skyldige.
Dette er en film, hvor man op til flere gange taber kæben undervejs. Den er både dyster hvad angår scenografi og handling. Bare det, at morderne i filmen er skolebørn, er i sig selv tragisk, men det viser sig, at de slet ingen skyldfølelse har, så man hurtigt ender med at hade dem lige så meget som moderen, der har mistet sin datter. Man begynder at ønske alverdens ulykker mod de to unge mennesker, selvom der er tale om børn, for systemet hverken kan eller vil straffe dem for deres ugerning, så da de hver især ender med at blive ofre for en sørgende mors hævn, så kan man ikke undgå at føle en vis tilfredsstillelse, selvom man helst så, at ordensmagten brød ind. Filmens klimaks er både sørgelig og forfærdelig på samme tid, for man bliver ladt tilbage med sympati og en dårlig følelse over at have set børn være skurken og en voksen være helten, men til sidst begynder man så at føle afstand til den mor, man ellers har holdt med hele tiden, fordi man ligesom hende bliver klar over, hvor langt hun er blevet drevet af sin egen opfattelse af retfærdighed. For selvom der ellers er tale om et øje for et øje, så går alle parter hver til sit forblændet af had til hinanden, så det er jo sådan set bare en film, der illustrerer menneskelige konflikter og de følelser, der i sidste ende styrer vores tanker og handlinger.
Favoritkarakter: Yuko Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 10/10 Afslutning: 9/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

9/10

Confessions