Ichi the Killer

Original titel: Kuroshiya 1 Instruktør: Takashi Miike År: 2001 Genre: Thriller Spilletid: 128 minutter
Der er røre i Yakuza-miljøt, efter at en bandeleder bliver dræbt af den notoriske morder kaldet Ichi, og så går jagten ind på denne mand, som ingen før har set. Det skal dog vise sig, at Ichi blot er en brik i en større indsats efter at få overtaget den kriminelle underverden i Shinjuku.
Ichi the Killer er baseret på en mangaserie, og det kan man sagtens fornemme. For det første virker det som om, at handlingen er kogt gevaldigt ned, og for det andet, så er denne film brutal på et meget fiktivt niveau. Nogle gange føles det tilmed som en komedie på grund af de sjove/dårlige effekter, der er gjort brug af. Jeg har lidt svært ved at se, hvordan nogen kan se det som en gyser, da filmen er mere ulækker end den er uhyggelig, og personligt er det miljøet i den kriminelle underverden, der for mig er det mest ubehagelige og ikke så meget de mange drab, der ellers er ret blodige og grafiske. Filmen betragtes af mange som en af de bedste japanske film, men det kan jeg heller ikke forstå hvorfor, da handlingen sådan set drukner i ligegyldig vold. Det eneste, der er med til at pifte historien op, er persongalleriet, men alle medvirkende er generelt usympatiske særlinge, som man har svært ved at identificere sig med. Det eneste menneske, der virker nogenlunde normalt er en lille knægt, der dog også bliver ødelagt til sidst... Og apropos så er slutningen virkelig underlig. Det med at afslutte en film med manér er ikke altid japanernes stærke side.
Favoritkarakter: Ichi Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 5/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Ichi the Killer