Ichi the Killer

.

Ichi the Killer

.

Ichi the Killer

.

Der er røre i Yakuza-miljøt, efter at en bandeleder bliver dræbt af den notoriske morder kaldet Ichi, og så går jagten ind på denne mand, som ingen før har set. Det skal dog vise sig, at Ichi blot er en brik i en større indsats efter at få overtaget den kriminelle underverden i Shinjuku.

Ichi the Killer er baseret på en mangaserie, og det kan man sagtens fornemme. For det første virker det som om, at handlingen er kogt gevaldigt ned, og for det andet, så er denne film brutal på et meget fiktivt niveau. Nogle gange føles det tilmed som en komedie på grund af de sjove/dårlige effekter, der er gjort brug af, men til tider er effekterne skam også gode og troværdige.

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan nogen kan se det som en gyser, da filmen er mere ulækker, end den er uhyggelig, og personligt er det miljøet i den kriminelle underverden, der for mig er det mest ubehagelige og ikke så meget de mange drab, der ellers er ret blodige og grafiske. Til sammenligning er der dog mere historie, koreografi og æstetik over en film som Kill Bill, så den for mig bliver meget mere tiltalende end Ichi the Killer, som balancerer mellem realisme og fiktion på et mere skørt plan, så filmen derfor også bliver mere useriøs. Som anime ville den uden tvivl fungere godt som en serie.

Filmen betragtes af mange som en af de bedste japanske film, men det kan jeg heller ikke forstå, da handlingen sådan set drukner i ligegyldig vold. Det er nok også dét, som folk kan lide ved filmen, fordi den er et eksempel på, hvor absurde japanske film kan være, men jeg vil nok også sige, at man skal udvide sit kendskab til japanske film, hvis man synes, at Ichi the Killer er blandt de bedste japanske film, som findes, for filmens succes skyldes vist mest af alt, at det er en af de få film, der har fundet vej til det Vestlige marked, hvor de fleste japanske film trods alt aldrig bliver udgivet.

Det eneste, der er med til at pifte historien op, er det komplet bizarre persongalleri, men alle medvirkende er generelt usympatiske særlinge, som man har svært ved at identificere sig med. Det eneste menneske, der virker nogenlunde normalt, er en lille knægt, der dog også bliver ødelagt til sidst... Og apropos så er slutningen virkelig underlig. Det med at afslutte en film med manér er ikke altid japanernes stærke side.

Ichi

7/10
Total Page Visits: 505 - Today Page Visits: 1