Kotoko

Original titel: Kotoko Instruktør: Shinya Tsukamoto År: 2011 Genre: Drama, katastrofe Spilletid: 91 minutter
Kotoko er en enlig mor, der desværre også er psykisk syg, og da hendes mentale problemer bliver til fare for hendes søn, bliver han tvangsfjernet og sat i pleje hos Kotokos søster. Kotoko må herefter kæmpe for at opretholde sin tilværelse, så hun igen kan blive forenet med sit barn.
Dette er virkelig en ubehagelig film, som jeg tror de færreste har lyst til at se to gange. Den er forstyrrende på så mange måder, men mest af alt, fordi den er realistisk. Man får simpelthen verden at se fra en psykisk syg persons perspektiv, og man lærer dermed at forstå, hvordan det er at have mentale problemer, men på samme tid bliver man også mere bange for dem, der har det, for eftersom filmen foregår i Japan, så kan man se, hvad der sker, hvis de ikke bliver behandlet. Der er simpelthen så meget galt med Kotoko, at man kan undre sig over, at hun render løst rundt i samfundet og ikke modtager hjælp. Hun har det helt igennem forfærdeligt, hvilket smitter af på en som seer, så man får det helt dårligt. Det er umuligt at sige, hvornår der er tale om vrangforestillinger, og hvornår der ikke er, og det er slet ikke rart med den uvished - især fordi der er et barn indblandet, og man gentagende gange tror, at han dør. Effekterne der er gjort brug af er ligeledes med til at gøre filmen ubehagelig, og det gælder både kameraføring, make-up, lyde og klipning. I det mindste er slutningen nogenlunde lykkelig, men jeg bebrejder ikke folk, der springer fra inden de når så langt. Det er denne slags film de elsker på filmfestivaler, men for almindelige mennesker bliver det lidt for meget af det absurde.
Favoritkarakter: Daijiro Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 6/10 Overordnet karakter:

5/10

Kotoko