Grass Labyrinth

Original titel: Kusa Meikyuu Instruktør: Shuji Terayama År: 1979 Genre: Drama Spilletid: 80 minutter
Den unge mand Akira er på jagt efter teksten til en sang, som han på et eller andet tidspunkt i sit liv har hørt. Men han har ingen anelse om, hvor han skal lede, så søgningen foregår primært i hans egen underbevidsthed, hvor han imidlertid støder på alt andet end lige netop det, han leder efter.
Denne film blev oprindeligt lavet som en del af en fransk samling af eksperimenterende film, og man kunne næppe have valgt en bedre instruktør end Shuji Terayama, der netop er kendt for sin avant-garde stil. Der er nærmest tale om japansk film noir, og det betyder også, at der er tale om en fuldkommen uforståelig film uden en fast handling, idet man ganske enkelt befinder sig inde i hovedet på et menneske, hvorved fortid og nutid flyder sammen konstant, ligesom der optræder overnaturlige væsner, der ikke rigtig tilføjer med andet end deres unødvendige tilstedeværelse. Hele filmen minder mest af alt om et teaterstykke, både hvad angår skuespil og scener, men mest af alt fordi der er tale om et kunstværk, hvor man eksperimenterer med følelser og indtryk frem for at fortælle en håndgribelig historie. Og det er synd, for det vil sige at man bruger næsten halvanden time på at se noget, der hverken har en pointe eller en slutning. Det er kort sagt bare en film, der er lavet for at forkæle ens sanser og emotionelle sider - altså er det kunst i bevægelse.
Favoritkarakter: Akira Plot: 5/10 Karakterer: 4/10 Skuespil: 7/10 Afslutning: 4/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

5/10

Grass Labyrinth