Kwaidan

Original titel: Kaidan Instruktør: Masaki Kobayashi År: 1965 Genre: Historisk drama, gys, mystik, samurai Spilletid: 182 minutter
Kwaidan består af fire kapitler, der hver tager udgangspunkt i en japansk myte. I det første kapitel forlader en mand sin kone for senere at fortryde og vende tilbage og se, at hun slet ikke har forandret sig, i alle de år han har været væk. I det andet kapitel møder en ung mand en kvinde i en snestorm, som dræber hans partner med sin kølige ånde, mens hun vælger at skåne ham. I det tredje kapitel bliver en blind munk hidkaldt af ånderne, så han kan spille og synge for dem. Og i det fjerde kapitel bliver en forfatter hjemsøgt af ukendte mænd.
Kwaidan er et af de klassiske eksempler på japansk gys, hvor man filmatiserer gamle myter frem for at portrættere dem i et moderne miljø. Det interessante ved japansk gys er, at man ikke får noget forklaret - ting er bare eller sker bare uden nogen logisk årsag. Dette er i sig selv et skræmmende element, da man helst gerne vil holde sig til trygheden ved at forstå, men de væsner, der optræder i filmen, er ligeledes ubehagelige, eftersom der ikke er tale om monstre eller dæmoner, men derimod menneskelignende skabninger. Det bedste ved filmen er dog kulisserne, der får det hele til at fremstå så visuelt flot, selvom det er tydeligt på den malede baggrund, at der er blevet filmet i et studie. Men det fungerer, netop fordi det føles som en spøgelseshistorie, der bliver fortalt frem for at blive spillet. Lyden er dog ikke altid lige god. Især i det første kapitel er der mange gange, hvor der mangler lydeffekter. Og så er der altså tale om en tre timer lang film, hvilket skyldes, at der er mange langtrukne scener. De fleste af disse giver heldigvis handlingen lidt uhygge, mens andre virker som unødvendige indslag.
Favoritkarakter: Hoichi Plot: 7/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 7/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Kwaidan