Lone Wolf and Cub 1: Sword of Vengeance

Lone Wolf and Cub 1: Sword of Vengeance

Instruktør: Kenji Misumu
År: 1972
Genre: Historisk drama, samurai
Spilletid: 84 minutter

I denne første film af en serie på seks følger man samuraien Ogami Itto, der vælger at begive sig ud på et hævntogt med sin lille søn, efter han er blevet forrådt, og hans kone er blevet dræbt. At rejse rundt med et lille barn er både en fordel og en ulempe, for selvom det ganske vist er til besvær, så bliver det også til Ogamis fordel, at han hele tiden har nogen at beskytte.

Dette er en ægte samuraifilm, præcis som de skal være. Fyldt med tragedie, kamp og et jordnært plot. For det første er der gjort rigtig meget ud af at skildre fortiden i Japan, som den var. Brutal og usikker. Hverken karakterer eller samfund er blevet romantiseret, så selvom skuespillet ofte virker både uægte og overdramatiseret, så virker det på samme tid, som om man tager et skridt tilbage i tiden og følger en virkelig historie. Der er gjort meget ud af kulisser og kostumer, og blodet flyder i kampscenerne, mens hoveder og lemmer hugges af. Det er ofte noget man vælger at udelade fra andre samuraifilm, men i denne har man gjort brug af gode effekter til at gengive det på realistisk vis, ligesom kvinder udstilles som var de intet værd – hvilket netop var tilfældet i den tid, filmen foregår i. Kulisser og kostumer har man tydeligvis investeret i, men desværre så er lyden ikke altid i top. Filmen er baseret på en mangaserie, der på dansk kaldes Ensom ulv og hvalp, og at indskrive et lille barn i så bestialske rammer er virkelig en god ide, for det virker både troværdigt og spændende at se, hvordan en enlig samurai kaperer det at være far.

Favoritkarakter: Ogami Itto

Plot: 8/10

Karakterer: 8/10