Min søns familie

Original titel: Soshite Chichi ni Naru Instruktør: Hirokazu Koreeda År: 2013 Genre: Drama Spilletid: 120 minutter
Familien Nonomiya består af en hårdtarbejdende far, en hjemmegående mor og en søn, der bliver opfordret til at leve en civiliseret tilværelse, så han kan opfylde sin fars forventninger. En dag finder forældrene dog ud af, at deres søn slet ikke er deres biologiske barn, idet der efter fødslen skete en ombytning på hospitalet, så deres rigtige søn endte hos en helt anden familie. Begge familier mødes og beslutter sig for at bytte sønner, så de hver især får deres biologiske barn tilbage. Men er blod virkelig tykkere end vand, når man har stået for opdragelsen af nogle andres barn, som man med tiden er begyndt at elske som sit eget?
Min søns familie tager fat i et ældgammelt tema med forbyttede børn, men at se denne fortælling udspille sig i Japan er alligevel interessant, men blod har aldrig været en afgørende faktor i det japanske samfund, så jeg tror faktisk, at filmen ville være mere spændende i eksempelvis Danmark, hvor børnenes ve og vel kontra lovgivningen ville skabe en gnistfyldt konflikt. Det mest fascinerende ved filmen er at følge den ene faders udvikling, og hvordan han begynder at føle sig knyttet til et barn, han typisk aldrig har bekymret sig om. Det er forholdet mellem en far og hans uægte søn, der stjæler fokus, hvilket er en skam, for der er i alt fire forældre, hvis hoveder man gerne ville ind i i en sådan situation. De to sønner har hver deres personlighed og spiller rollerne til perfektion, men desværre får vi heller ikke set forløbet særlig meget fra deres perspektiv, så det at bytte børn virker mere normalt og ligetil, end det i virkeligheden burde være, men helt ærligt... stakkels børn. Set med Vestlige øjne er forældrene nemlig overraskende hurtige og enige om at sige "hov, den unge jeg har opdraget indtil nu er ikke min egen. Stik mig lige den rigtige". Moralen er naturligvis, at det ikke er blodet, der skaber kærlighed mellem mennesker, og derfor har man også valgt to familier, der dybest set er modsætninger, men man sidder alligevel og tænker, hvad man egentlig selv ville gøre og føle, hvis man kom i samme situation.
Favoritkarakter: Keita Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 6/10 Overordnet karakter:

7/10

Min søns familie