Mistet opkald

.

Mistet opkald

.

Mistet opkald

.

Forskellige personer begynder at dø efter at have modtaget en talebesked fra dem selv i fremtiden. Da en ven og en pårørende til to af ofrene går i gang med at undersøge sagen, viser det sig, at der er tale om en forbandelse, der spreder sig via kontaktlisten i folks mobiltelefoner.

I mange moderne japanske gyserfilm er det elektronikken, der bliver dæmoniseret og dermed menneskets fjende. Der er fjernsynet i The Ring og computeren i Pulse. I Mistet opkald et det så mobiltelefoner, vi skal være bange for, og hvis man ser på, hvordan mobiltelefoner netop har overtaget folks liv i nutiden, så er filmens budskab jo egentlig relevant nok.

Dog drukner handlingen i den ene kliche efter den anden, så den bliver mere komisk end uhyggelig og skuespillet er desværre ikke med til at løfte den. Størstedelen af filmen går med at finde ud af, hvem spøgelset er, så der nærmest er tale om en parodi på Scooby Doo, og da spøgelset så endelig er blevet afsløret, bliver der brugt de sædvanlige virkemidler til at skabe et forceret klimaks.

En koreansk gyserfilm ved navn Phone har nogenlunde samme koncept og er efter min opfattelse bedre end Mistet opkald, der tydeligvis er lavet for at ride med på en bølge frem for at fortælle en decideret historie. Der er ikke ligefrem noget logik i plottet, og slutningen er nok en af de dårligste blandt alle Japans gysere. Den visuelle kvalitet er god, så det er virkelig ærgerligt, at man ikke har investeret lige så meget i handlingen. Der er også en efterfølger, som slet ikke er værd at tale om.

Yabe

5/10
Total Page Visits: 386 - Today Page Visits: 1