Monday

Original titel: MONDAY Instruktør: Sabu År: 2000 Genre: Komedie, thriller Spilletid: 100 minutter
Takagi er en helt normal mand, men en dag vågner han op på et hotel, og kan ikke huske, hvordan han er endt der. Efterhånden som han får hukommelsen tilbage, går det dog op for ham, at han rent faktisk er på flugt, fordi han i fuldskab er endt med at slå folk ihjel.
Monday er en af de mere specielle film, der er lidt svær at kategorisere. Første halvdel af filmen minder om en langstrakt komedie med sort humor, men så begynder handlingen pludselig at blive meget mørk. Og det er vel egentlig også det, den prøver at vise - at alt kan være liv og glade dage, indtil en enkel hændelse pludselig kan ændre markant på ens tilværelse. Filmens budskab er i sig selv relevant, for den tager hånd om to aspekter, der gør verden til et dårligere sted: alkohol og våben, og her ser man hvad der sker, når de to ting forenes. Det er virkelig tragisk at se, hvordan en almindelig mands liv bliver ødelagt, selvom man som sådan ikke lærer ham at kende, men Takagi virker som en god mand, så man føler både sympati og foragt for ham på samme tid, og man begynder hurtigt at glæde sig til at se, hvordan det hele ender. Slutningen har jeg dog delte meninger om. På den ene side er jeg lidt ærgerlig over at man i 20 minutter sidder og følger med i et klimaks, der ender ud i ingenting, men på den anden side åbner det også op for spørgsmål, som man er nødt til selv at besvare. Hvad tror man der sker? Hvad håber man der sker? Hvad ville man selv gøre? Det er jo netop det filmen vil have frem i seerne - at man sætter sig selv i Takagis sted og spørger sig selv, hvad der er det rigtige at gøre.
Favoritkarakter: Takagi Plot: 8/10 Karakterer: 6/10 Skuespil: 7/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 6/10 Overordnet karakter:

7/10

Monday