Mothra vs. Godzilla

Original titel: Mosura tai Gojira  Instruktør: Ishiro Honda År: 1964 Genre: Kaiju, katastrofe Spilletid: 88 minutter
Da Godzilla igen går amok i Japan, beslutter man sig for at anvende et helt nyt våben i form at et andet monster - nemlig det gigantiske møl Mothra, hvis æg tilfældigvis er drevet i land i Japan.
Dette er den fjerde Godzilla-film i rækken, og fra og med denne film begynder Godzilla-universet at blive kompliceret at forholde sig til, fordi man begynder at inddrage kaiju'er fra andre japanske film. Mothra havde nemlig sin egen film fra 1961, så man er på en måde nødt til at se den for i sandhed at forstå denne film. Man behøver dog ikke, men de ret skøre elementer bliver nemmere at forstå. Godzilla havde tidligere kæmpet mod King Kong, der første gang optrådte i en amerikansk film, og det var nok nemmere at vide, at King Kong var blevet introduceret i en anden film, fordi den er så kendt. Man skal derimod lige undersøge tingene, før man ved, at dette ikke er første gang, Mothra optræder på det store lærred. Og selvom Mothra på en måde bliver gjort til en af hovedpersonerne, så er dens skærmtid desværre begrænset. Selve kampen mod Godzilla er mere langstrakt end den er dramatisk, men heldigvis er der nogle medrivende ødelæggelser begået af Godzilla, der faktisk spiller en af sine sidste roller som skurk. Effekterne er ikke altid lige gode - faktisk er de mange gange elendige, når de såkaldte feer optræder, og de er generelt nogle virkelig irriterende karakterer, der giver filmen et musical-agtigt præg. Man har tydeligvis valgt at benytte sig af tvillingeparret kendt som The Peanuts for at tiltrække et publikum med 60'ernes musikkultur, men ligesom med stort set alle Godzilla-film så er de menneskelige karakterer håbløst unødvendige og tilføjer ikke det store til handlingen. De står for at præsentere plottet, så det er kun til gene at de går igen i mere eller mindre tåbelige indslag.
Favoritkarakter: Mothra Plot: 6/10 Karakterer: 2/10 Skuespil: 3/10 Afslutning: 3/10 Det visuelle: 5/10 Overordnet karakter:

5/10

Mothra vs. Godzilla