Museum

Original titel: Myuujiamu Instruktør: Keishi Otomo År: 2016 Genre: Krimi, thriller Spilletid: 132 minutter
En seriemorder er løs i Tokyo, og da politimanden Sawamura bliver sat på opgaven viser det sig, at hans kone er et potentielt offer, idet morderen lader til at gå efter de jurymedlemmer, der fik en anden morder dømt i en tidligere sag. Motivet lader derfor til at være hævn, men det skal vise sig at være noget helt andet, der ligger bag.
Når man tænker på hvor klichéfyldt det efterhånden er med en enlig rebelsk politimand der jagter den gale seriemorder, så er denne film faktisk et frisk pust, for selvom den ellers er baseret på en mangaserie og derfor indeholder lidt overdrevne elementer, så er den temmelig realistisk og troværdig. Kritikken er dog fortsat rettet mod det faktum, at et helt lands politistyrke bliver skubbet i baggrunden, mens en enkelt person kommer til at stå for opklaringen, men idet Sawamuras kone bliver gjort til et af seriemorderens mulige ofre, så bliver han personligt inddraget i sagen, og således giver det mening, at han er så besat af den og målrettet går efter at opklare den. Men jeg skal da lige love for, at han er engageret og på grænsen til uovervindelig, for det er sjældent, jeg har set nogen modtage så massive kvæstelser i en film og fortsat er i stand til at stå oprejst. På et tidspunkt bliver der også leget med Sawamuras (og seernes) psyke, og der bliver filmen pludselig mere brutal, end den hidtil har været. Et af de mest interessante aspekter ved filmen er, at gerningsmanden er iført et frøkostume, hvilket gør handlingen lidt tegneserieagtig, men samtidig unik, da det trods alt ser lidt skummelt ud, ligesom der oven i købet er en god grund til det. Generelt er det dog brugen af make-up og stunt der er mest fascinerende. Det er befriende at se film, der endnu bekender sig til traditionelle effekter i stedet for at tage computergrafik i brug, for det gør bare det hele mere virkeligt.
Favoritkarakter: Nishino Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

8/10

Museum