The long excuse

Original titel: Nagai iiwake Instruktør: Miwa Ishikawa År: 2016 Genre: Drama Spilletid: 124 minutter
Da forfatteren Sachio og lastbilchaufføren Yoichi mister deres koner i en ulykke, bliver det starten på et usædvanligt venskab imellem de to voksne mænd, idet Sachio, der er barnløs, vælger at hjælpe Yoichi med at passe hans to børn, så han dermed får indhold i sin egen tilværelse ved at støtte Yoichi i hans.
Dette er en af de film, hvor vi har at gøre med en usympatisk hovedperson, der har til formål at foretage en sjælelig udvikling igennem filmen. Dette bliver gjort på tragisk såvel som hyggelig vis, for selvom der er tale om et drama, så er dette samtidig en sød film, som skildrer hvordan vi som mennesker kan fungere sammen, hvilket desværre også kan føre til spændinger på tværs af individer. Filmen viser, at der er tale om basale faktorer, når det gælder om at få indhold i tilværelsen og den giver dermed en lyst til at nyde de små øjeblikke i livet. Jeg er ikke sikker på, at konceptet ville fungere i Vesten, for en voksen mand, der overtager ansvaret og pasningen af en anden mands små børn ville for mange vække harme, fordi vesterlændinge automatisk slår over i pædofili-tanker, hvilket jo for det første er sygt, men også ærgerligt, for denne film skildrer, hvor uskyldigt og trygt det kan være med en mandlig støtteperson, som børn trods alt også har behov for, og det er lidt sjovt, at det er et konservativt samfund som Japan, der tør lege med denne opfattelse. Havde der været homoseksuelle undertoner tror jeg, at man i Vesten kunne acceptere plottet mere, men Sachio og Yoichi er nu engang bare venner, og det gør da bare deres forhold mere kært, når den ene af dem mest af alt fungerer som en hjemmegående husmor.
Favoritkarakter: Shinpei Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

The long excuse