Netemo Sametemo (Asako I & II)

Netemo Sametemo (Asako I & II)

Instruktør: Ryusuke Hamaguchi
År: 2018
Genre: Drama, romantik
Spilletid: 119 minutter

Asako forelsker sig i en mand, der pludselig vælger at forlade hende, men senere møder hun imidlertid en anden mand, der ligner ham på en prik. De to begynder et forhold sammen, men minderne om hendes første kærlighed bliver ved med at spøge.

Dette er en virkelig provokerende film på det følelsesmæssige stadie, for der sker absolut intet af det, man som seer er vant til, når man ser en film. Der er ingen stor fortælling, der er ingen dynamik i handlingen, og slutningen er mere tragisk end den er lykkelig. Der er rent ud sagt tale om et realistisk drama, hvor man ikke ved, hvad man skal forvente, fordi fortællingen er så autentisk, at den grænser til det kedelige. Når man passerer 1,5 time-mærket, hvor de fleste film ville slutte, så har denne endnu ikke leveret et decideret klimaks, og når dette endelig kommer, bliver man taget på sengen og ryster på hovedet af forargelse, og det bliver man ved med resten af filmen, fordi man pludselig håber at manden og kvinden IKKE får hinanden til sidst. Der er ganske vist tale om en romantisk film, men det er en meget moderne version af romantik, hvor klassisk kærlighed er blevet afskaffet til fordel for fascination og gensidig afhængighed. Generelt set er det en meget japansk film med forvirrende fortælleteknik og et karakterregister, man aldrig rigtig får knyttet sig til. Hovedpersonen er i mine øjne en meget indholdsløs og egoistisk kvinde, og det er faktisk befriende at se en japansk film, der viser, at søde piger også kan være selviske tosser, der handler ud over logikkens grænser, således at en mand kan blive fremstillet som et offer og skildre, at hjertekvaler er noget, der kan ramme begge køn, og at mænd ikke er immune over for at blive emotionelt såret. Normalt bliver mænd gjort til skurke, der tænker med pikken, men her bliver en kvinde gjort til skurken, fordi hun tænker med hjertet, hvilket ender med at smadre alt for hende selv og andre. Den slags gør en vred, men nok mest af alt fordi det er en virkelighedstro gengivelse af mennesker og deres følelser. Det er dog fascinerende at en film på to timer kan have så mange huller i plottet, og jeg er egentlig ikke overrasket over at den er baseret på en bog, fordi den netop minder som forskudte kapitler, der forsøger at fortælle en samlet historie. Der er så mange besynderlige og abrupte handlingsændringer, der bare ikke giver mening.

Favoritkarakter: Ryohei

Plot: 6/10

Karakterer: 5/10