Prophecy

Original titel: Yokokuhan Instruktør: Yoshihiro Nakamura År: 2015 Genre: Krimi, thriller Spilletid: 119 minutter
En onlinebruger kaldet Paperman poster videoer på internettet, hvor han straffer folk for at have udvist respektløs adfærd mod andre. Dog viser det sig, at der er tale om fire forskellige mænd, der alle er blevet trådt på af samfundet, hvilket er grunden til, at de har slået sig sammen for at give igen.
Selvom denne film er baseret på en manga, så er den alligevel ikke så overdrevet, og den har endda til formål at sende et signal i form af en kritik af det japanske samfund. I nyere tid har man set folk gå amok på samfundet ved at begå forbrydelser såsom angreb og massakrer, hvilket er et emne, som Prophecy tager udgangspunkt i. Men i stedet for at udstille skurkene som onde, så får man sympati for dem, fordi man bliver sat ind i, hvordan de er endt på det moralske sidespor, de befinder sig på. Det er heller ikke tilfældigt, at det er mænd, der hader samfundet, for i Japan er det i høj grad mænd der er ofre for dette. Kvinder får ofte tildelt offerrollen i sociokulturelle kontekster, så det er befriende, at der sættes fokus på mænd som emotionelle eksistenser, der har behov for respekt, hvile, omsorg og alt andet, de har brug for, fordi de i sidste ende er mennesker, der bør anerkendes og værdsættes i og af samfundet. I denne film er det tværtimod en kvinde, der er en stærke, som indretter sig efter samfundet. Selvom det grundlæggende set er en krimi med fokus på opklaring af et skjult netværk af forbrydere, så er det det relevante budskab, der gør denne film god, og mens brugen af en avis er en genial symbolik, så er brugen af internettet det samme. Det er bare lidt irriterende med de mange onlinekommentarer der flyver rundt på skærmen. Det er noget som japanske film elsker, men visuelt er det bare en gene.
Favoritkarakter: Okuda Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Prophecy