Ringu 2 (The Ring 2)

Instruktør: Hideo Nakata
År: 1999
Genre: Gys, mysterie
Spilletid: 95 minutter

Ringu 2 følger begivenhederne umiddelbart efter Ringu, hvor gåden om Sadako bliver løst, da Ryuji Takayamas assistent, Mai, slår sig sammen med henholdvis journalisten Okazaki og lægen Kawajiri.

Dette er den anden efterfølger til Ringu, efter den originale efterfølger Rasen fik kritik, da den blev udgivet sammen med Ringu i 1998. Året efter valgte man derfor at lave en ny efterfølger i form af Ringu 2 som en erstatning for Rasen. Og selvom Ringu 2 er bedre end Rasen, så er filmen stadig ikke særlig god. Præcis som med Rasen, så bygger Ringu 2 ikke videre på handlingen fra Ringu – den ødelægger den derimod. Der er simpelthen for mange elementer og karakterer, hvilket er en kontrast til Ringu, hvor en lille gruppe personer udgjorde en simpel historie, hvilket skabte en rød tråd, som udgjorde filmens handling. Der er alt for mange store og små fortællinger i Ringu 2, der gør filmen alt for kompleks. Særligt fordi man inddrager videnskaben og på den måde fjerner uhyggen fra Ringu ved at bevise, at spøgelser og forbandelser ikke er andet end energi manifesteret af folks mentale evner… Pludselig har man gjort en gyser til en sci-fi, og pludselig har man lavet en nærmest identisk kopi af Rasen, som ellers blev kritiseret voldsomt for at bevæge sig for langt fra universet, der udgjorde kernen i Ringu. Præcis som med Rasen vil jeg råde folk til ikke at se Ringu 2, hvis de er glade for Ringu, for filmene har intet med hinanden at gøre, udover at de anvender de samme karakterer – dog er deres personligheder sjovt nok ikke de samme.

Favoritkarakter: Reiko

Plot: 3/10

Karakterer: 4/10