Samurai II: Duel at Ichijoji Temple

Original titel: Zoku Miyamoto Musashi: Ichijouji no Kettou Instruktør: Hiroshi Inagaki År: 1955 Genre: Historisk drama, samurai, romantik Spilletid: 103 minutter
I andet kapitel af Hiroshi Inagakis samurai-trilogi følger man Miyamoto Musashis vej til berømmelse, da han blandt andet udfordrer den famøse Yoshioka-skole, samtidig med at han får sig en kommende rival i skikkelse af Sasaki Kojiro.
Dette er efterfølgeren til første film om Miyamoto Musashi i en trilogi, der blev udgivet fra 1954 til 1956, så for at forstå denne film er man nok nødt til at se den første i rækken, da den fungerer som en introduktion til denne. I forhold til den første film er der denne gang lidt mere action, men det er stadig dialog og kulisser, der sådan set dominerer handlingen. Det er lidt ærgerligt, for når man ser en samuai-film, håber man også på at se kampene - og kampene i denne film er desværre meget indøvede og utroværdige, så det er vel egentlig fint, at de ikke fylder mere. Selve kampen ved Ichijoji-templet, som har lagt navn til filmen, er helt udeladt, hvilket virker bizart, når der er tale om en vigtig duel, der har afgørende betydning for handlingen og Musashis liv som samurai. Generelt er det det romantiske aspekt, der tager over, så det ender med at blive en kærlighedsfilm med følelser på kryds og tværs med et lige så melodramatisk skuespil. I denne film er der også flere kulturelle indslag, der sætter fokus på traditionel japansk levevis, og man udnytter virkelig brugen af farver med smukke kostumer og kulisser. Selv når det tydeligvis bare er kulisser, som skuespillerne befinder sig i, så kan man ikke undgå at blive betaget af, hvor flotte de er.
Favoritkarakter: Sasaki Kojiro Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 6/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Samurai II: Duel at Ichijoji Temple