Samurai III: Duel at Ganryu Island

Information

Billeder

Original titel: Miyamoto Musashi Kanketsuhen: Kettou Ganryuujima

Instruktør: Hiroshi Inagaki


År: 1956

Genre: Historisk drama, samurai, romantik

Spilletid: 105 minutter

Samurai III: Duel at Ganryu Island

.

Samurai III: Duel at Ganryu Island

.

Samurai III: Duel at Ganryu Island

.

Samurai III: Duel at Ganryu Island

.

Samurai III: Duel at Ganryu Island

.

Samurai III: Duel at Ganryu Island

.

Samurai III: Duel at Ganryu Island

Handling

I tredje og sidste kapitel af Hiroshi Inagakis samurai-trilogi følger man Miyamoto Musashi og hans rival Sasaki Kojiro, før de to ender med at stå over for hinanden i en duel på øen Ganryujima.

Min mening

Dette er sådan set filmen, som de to forrige film i Hiroshi Inagakis trilogi bygger op til, for lige meget hvilken Miyamoto Musashi-fortælling man beskæftiger sig med, så er det opgøret med Sasaki Kojiro, der er den mest kendte begivenhed i hans liv. Og duellen er da også selve afslutningen på film-serien, så hvis man kun ser denne uden at kende noget til Musashi har man ingen anelse om, hvad der sker med ham efterfølgende.

Generelt er der da også en række underforståede antydninger af, at man skal kende til Miyamoto Musashi, når man ser alle tre film, så jeg ved faktisk ikke, om man i sandhed kan nyde film-serien, hvis man ikke går op i samuraier. Det er trods alt ikke typiske samurai-film - snarere en sæbeopera sat i fortiden, for det er et gennemgående romantisk element, som dominerer handlingen, og i denne film har man efterhånden fået nok af de kvindelige roller og deres håbløse forelskelse og svagelige væremåde.

Sådan var kvinder nu engang før i tiden, men deres karakterer er overspillede, fordi filmene blev produceret i en tid, hvor japanske film var præget af Vestens opfattelse af underholdning med dertilhørende stereotype kønsroller og melodramatisk skuespil. Det er ligesom med de andre to film kulisser og billedkvalitet, der er trækplastret, for igen er mange kampscener alt for kunstige, men duellen mellem Musashi og Kojiro er i det mindste en anelse nervepirrende, selvom den egentlig også er kendt for at være temmelig kort.

Vurdering

Favoritkarakter: Sasaki Kojiro


Plot: 


Karakterer:


Skuespil:


Afslutning:


Det visuelle:


Overordnet karakter:

7/10
Total Page Visits: 214 - Today Page Visits: 1