Sanpo suru shinryakusha (Before We Vanish)

Instruktør: Kiyoshi Kurosawa
År: 2017
Genre: Sci-fi, mysterie
Spilletid: 129 minutter

Tre fremmede livsformer bliver sendt til Jorden for at indtage tre forskellige japanere, så de på den måde kan lære mere om menneskeheden ved at stjæle koncepter fra folk, før de kan begynde at invadere planeten.

Denne film er et nyt og interessant bidrag til “rumvæsner, der invaderer Jorden”-genren, men selvom den ellers prøver at virke alvorlig, så er det nu også en fjollet film, der mest af alt minder om sort humor, så det egentlige budskab går lidt tabt. Der er heller ikke ligefrem nogen logisk sammenhæng mellem rumvæsnernes behov efter at lære mere og mennesker før de invaderer og udsletter dem, så det er tydeligt at det er en film, der er lavet for at gøre mennesker bevidste om deres egne evner og styrker, og på bedste eventyrmanér, så er det kærlighed, der sejrer til sidst. Det mest irriterende er, at det er karaktererne, der bærer filmen, men man kommer ikke rigtig til at holde af dem, fordi man uden videre bliver kastet ind i fortællingen, hvor tre individer er blevet overtaget af udefrakommende væsner. Vi finder aldrig ud af, hvem disse tre personer var før, så for seeren er de lige netop det, de er i filmen: Dukker. Der er i det mindste en af dem, der bliver mere menneskelig, efterhånden som han stjæler koncepter fra folk, kan møder, og det med at stjæle koncepter er trods alt en genial måde at smadre menneskeheden på, for det er via koncepter, vores virkeligheden fungerer, og uden dem bliver vores virkelighed og dermed forstand ustabil, hvilket resulterer i mentale problemer. Det er bare sært at man så også skal pulverisere menneskeheden med at destruktivt angreb, ligesom man heller aldrig finder ud af, hvorfor Jorden overhovedet skal invaderes, så det bliver klichéerne der tager over på bekostning af moralen. Om ikke andet er det en flot film visuelt.

Favoritkarakter: Narumi

Plot: 6/10

Karakterer: 7/10