Sekigahara

Sekigahara

Instruktør: Masato Harada
År: 2017
Genre: Historisk drama, samurai
Spilletid: 150 minutter

Da Toyotomi Hideyoshi dør, opstår der politisk uenighed om, hvem der skal kontrollere Japan, for Ieyasu Tokugawa ser gerne magten overgivet til ham, og derfor går han i det skjulte i gang med at planlægge en magtovertagelse af Japan, hvilket Hideyoshis loyale lakaj Ishida Mitsunari forsøger at forhindre. Dette udvikler sig til en stridighed mellem de vestlige og østlige egne af Japan, som i 1600 eskalerer med Slaget ved Sekigahara.

Denne film er lige så kedelig, som den er flot. Jeg havde virkelig glædet mig til at se den, fordi kvaliteten gav indtryk af, at der endelig var tale om en episk fortælling om Japans historie, men desværre drukner det hele i politik, og den kamp, der har givet filmen sit navn fylder kun 1/3. Starten af filmen er virkelig stressende for seeren, fordi man bliver præsenteret for tiden og personerne på meget dynamisk vis, mens de flotte kulisser giver en lyst til at slappe af og nyde det visuelle. Der er virkelig så meget snak og information, at man som udlænding har svært ved at holde fokus – for filmen er jo en historisk skildring, hvilket kræver at man kender lidt til Japans historie. Eftersom filmen er baseret på en roman, så er den dog ikke autentisk, og det betyder at der ofte er nogle unødvendige elementer såsom malplaceret romantik. Skuespillet er i det mindste bedre end i mange andre samuraifilm, og budgettet har tydeligvis været enormt, for rekvisitterne er rigtig flotte og kampscenerne er trods alt troværdige. Det er bare ærgerligt at en så stor fortælling ikke er fortalt på mere medrivende vis, og at de mere end to timer ikke er udnyttet på bedre vis, men om ikke andet lærer man da lidt af at se den. Det mest interessante er, at man primært følger den tabende side, men eftersom det dermed er Ishida Mitsunari, som filmen handler om, så burde den også være navngivet efter ham.

Favoritkarakter: Kobayakawa Hideaki

Plot: 7/10

Karakterer: 7/10